وردپرس دات کام سریعترین سرویس دهنده؛ واقعیتی شیرین و اثبات پذیر


وبلاگهای وردپرس دات کام بر روی صدها سرور قدرتمند، در مراکز داده ی مجزا واقع در نقاط مختلف امریکا و در بهترین شرایط میزبانی میشوند. بنابراین طبیعی است که مقایسه کننده ها، هنگام مقایسه ی سرعتِ سرویسهای وبلاگنویسی جایگاه نخست را به وردپرس دات کام اختصاص دهند.

.

وردپرس دات کام سریعترین سرویس دهنده

سایت iwebtool سرعت سایتها را با در نظر گرفتن حجم و زمان بارگذاری (:لود) صفحات محاسبه و مقایسه میکند، برای مقایسه ی سرعت صفحات اصلی سایتهای وردپرس دات کام، بلاگر و بلاگفا اینجا و برای مقایسه ی سرعت وبلاگهای این سرویسها اینجا را ببینید. بخش Average Speed Per KB سرعت را بصورت تخمینی نشان میدهد. برای محاسبه ی دقیق آزمایش را چندین بار تکرار کرده، هر بار Load Time را بر Size تقسیم کنید. سایت wid نیز به روشی مشابه عمل میکند. سایت serviceuptime نیز زمان پاسخ گویی سایتها را از کشورهای مختلف آزمایش و ارائه میکند. مقایسه کننده ها بسیار اند، از طریق هر کدام که مایل هستید آزمایش را انجام دهید.

آزمایشهای متعددِ سرویسهای وبلاگنویسی در مقایسه کننده های مختلف، وردپرس دات کام را در جایگاه نخست، بلاگر را در مقام بعد و بلاگفا را با اختلافی فاحش در آخر مینشانند. پیشنهاد میکنم خودتان آزمایش کنید و نتیجه را ببینید.

.

آلکسا چه میگوید؟

آلکسا * سایت معتبر و شناخته شده ای است که آمارها و اطلاعاتی در مورد ترافیک سایتها ارائه میکند، alexa.com مستقر در کالیفرنیا و از توابع آمازون میباشد. یکی از اطلاعاتی که آلکسا در مورد سایتها ارائه میکند میانگین سرعت بارگذاری صفحات سایتها است.

web3 alexa logo

اطلاعاتی که آلکسا در مورد میانگین سرعت بارگذاری صفحات سرویسهای وبلاگنویسی؛ وردپرس دات کام، بلاگر و بلاگفا ارائه میکند در جدول زیر جمع آوری شده است.

. Service Alexa Avg Load Time compare Speed
1 blogger.com * 1.74 51% of sites are faster Average
2 blogfa.com * 5.9 88% of sites are fster Very Slow
3 wordpress.com * 12.6 98% of sites are fster Very Slow

آلکسا، بلاگر را با میانگین زمان لود 1.74 ثانیه، کندتر از 51 درصد از سایتها و متوسط، بلاگفا را با میانگین زمان لود 5.9 ثانیه، کندتر از 88 درصد از سایتها و خیلی کند و وردپرس دات کام را با میانگین زمان لود 12.6 ثانیه، کندتر از 98 درصد از سایتها و خیلی کند معرفی میکند.

این به چه معناست؟ آیا وبلاگهای بلاگر بیش از 7 برابر سریعتر از وبلاگهای وردپرس دات کام بارگذاری میشوند؟! و 98 درصد سایتها از وبلاگهای وردپرس سریعترند؟! حتی بلاگفا از وردپرس ـ با صدها سرور قدرتمند در نقاط مختلف امریکا ـ بیش از دو برابر سریع تر است؟! اما یک مقایسه ی ساده تنها میان وبلاگهای وب 3 در این سه سرویس خلاف این را نشان میدهد!

.

چرا آلکسا برترین سایتها را در ردیف کندترین سایتها رتبه بندی میکند؟

نگاهی به سرعت ارائه شده ی آلکسا برای سایتها نشان میدهد که برترین و قدرتمندترین سایتهای دنیا اغلب در ردیف کندترین سایتها قرار میگیرند، دلیل این مساله با توجه به توضیحات آلکسا در مورد روش، ارزش و جایگاه محاسبه ی سرعت، روشن میشود. سرعت ارائه شده توسط آلکسا چیست و چگونه محاسبه میشود؟ آلکسا به این پرسش اینگونه پاسخ میدهد:

سرعت محاسبه و ارائه شده توسط آلکسا، مدت زمانی است که طول میکشد تا صفحات یک سایت بارگذاری (:لود) شوند. این سرعت بر مبنای تجربه ی وبگردی کاربران از طریق تولبار آلکسا محاسبه میشود. آماری که آلکسا در مورد زمان لود صفحات ارائه میدهد تحت تاثیر عوامل متعددی واقع میشوند، این عوامل عبارت اند از: 1- اندازه و نوع اسناد، 2-پاسخ دهی و محل سرورهای سایت، 3- سرعت ارتباطات اینترنتی کاربران

انواع خاصی از سایتها معمولا خیلی سریعتر از دیگر سایتها لود میشوند. سایتهای حاوی متن، خیلی سریعتر خواهند بود. در حالیکه سایتهای تجاری یا سایتهایی که تنظیمات و امکاناتِ شخصی سازی در اختیار کاربران قرار میدهند زمان بیشتری میگیرند تا تصاویر و دیگر محتویات غیر متنی لود شوند. بنابراین دسته بندی و قرار گرفتنِ سایتهای تجاری و سایتهایی که محتویات سنگینی دارند در ردیف سایتهای کند در مقابل سایتهایی که فقط شامل متن هستند اجتناب ناپذیر است.

.

چند نکته ی مهم در مورد وردپرس، بلاگر و بلاگفا:

بلاگفا: انتشار مطالب بیش از 50 کیلو بایت و نظرات بیش از دو هزار کاراکتر در بلاگفا امکان پذیر نیست. بلاگفا جز اندکی برای متن هیچ فضایی به وبلاگها اختصاص نمیدهد و قرار دادن و اجرای فایلهای چند رسانه ای جز تصویر آنهم از منابع دیگر امکان پذیر نیست. بلافگا از فن آوری آژاکس بهره نمیبرد.

وردپرس: چنین محدودیتی برای مطالب و کامنت ها قرار نداده و درج فایلهای چند رسانه ای در وردپرس به آسانی میسر است (بعنوان مثال حجم هر انتشار از «شمارنده وبلاگستان» بیش از حجم مجاز مطالب در یک صفحه ی کامل از بلاگفا است و حجم بسیاری از کامنت ها در ذیل مطالب وب 3 حتی از حجم مجاز مطالب در بلاگفا بیشتر است.) همچنین وردپرس در بخشهای مختلف مدیریت وبلاگ از آژاکس بهره میبرد. (فن آوری آژاکس هر چند باعث تسریع امور و کاهش مراجعات میشود، اما بارگذاری اولیه ی صفحات مشتمل بر آژاکس زمان بیشتری میگیرد.)

بلاگر: بیشترین تعداد وبلاگها را بخود اختصاص داده است، بسیاری از شرکتها حتی خود آلکسا در بلاگر وبلاگ دارند، درصد بالایی از این وبلاگها تنها از متن در مطالب خویش بهره میبرند ضمنا قالبهای پیشفرض بلاگر کمتر حاوی تصویر هستند. در حالیکه کاربران وردپرس دات کام اغلب برای بهره بردن از امکانات ویژه ی این سرویس در آن وبلاگ ایجاد کرده اند و بیشتر از فایلهای چند رسانه ای بهره میبرند، ضمنا بسیاری از قالبهای وردپرس شامل تصویر میباشند.

بنابراین سایتهایی همچون iwebtool معیارهای دقیقی برای محاسبه ی سرعت سایتها و سرویسها ارائه میدهند. اطلاعات و آمار آلکسا را باید با توجه به توضیحات ارائه شده توسط خود آلکسا تحلیل و ارزیابی کرد. آلکسا چنانکه خود میگوید اندازه ی صفحات را در محاسبات خود داخل نمیکند. عموماً وبلاگهای وردپرس دات کام با چند برابر حجم حتی با همان معیار آلکسا، بسیار سریعتر از وبلاگهای بلاگفا بارگذاری میشوند. این استدلال که «بلاگفا از وردپرس سبکتر است پس سریعتر هم هست»، به این میماند که گفته شود «ژیان از الگانس سبک تر است پس سریعتر هم هست!»

.

نقدی بر نقدها؛ انگیزه ها را رها کنید، انگیخته ها را نقد کنید!

پس از انتشار مقاله ی «50 دلیل برای مهاجرت از بلاگفا – مقایسۀ وردپرس، بلاگر و سرویسهای وطنی» در وبلاگها، فرندفید و کامنتهای همان مطلب نقدهایی بر آن نگاشته شد. هر کدام از نقدها را که یافته ام پاسخ گفته ام. وب 3 پاسخ به انتقادات را وظیفه ی خود و احترام به مخاطبین و منتقدین میداند. اما دوستی دو مطلب با عناوین «دلیل چهل و یکم برای مهاجرت از بلاگفا به وردپرس»* و «وردپرس دات کام: کندترین سرویس دهنده – واقعیتی آزار دهنده»* نگاشت و در آنها سرعت را «مهمترین و مطرح ترین پارامتر در مقایسه» و وردپرس را «کندترین سرویس دهنده» معرفی کرد. مانند موارد دیگر در چند کامنت نکاتی را یادآور شدم و پیشنهاد دادم مساله را با هم بررسی کنیم. اما گویا کامنت ها ایشان را آزرده کرد. اکنون نیز، نه تنها کامنت ها قابل مشاهده نیستند، گذاردن کامنت در وبلاگ ایشان نیز امکان پذیر نیست.

پاسخ به مسائل و نقدهای شخصی مطرح شده (:که بجای نقد مقاله و بررسی انگیخته ها به نقد انگیزه ها میپردازد) در شأن وب 3 نیست، در مورد آنها به توضیحاتی که کامنت گذاردم و حذف شده اند، حذف کرده اند، یا مسدود شده اند، اکتفا میکنم. در اینجا تنها چند مورد از اشکالات مقالات را که در کامنت های غیر قابل مشاهده نیز یادآور شده بودم، بر میشمرم:

1- در سایت iwebtool پارامتر Average Speed Per KB میانگین سرعت را بر کیلوبایت تخمینا نشان میدهد و برای محاسبه ی دقیق باید Load Time را بر Size تقسیم کرد. اما ایشان مینویسد:

سرعت بلاگر را صفر نشان میدهد. آیا فقط همین یک نتیجه برای عدم اعتبار این وبسایت کافی نیست؟

2- در سایت iwebtool برای محاسبه ی دقیق باید آزمایش را چندین بار تکرار کرد، این نکته را قبلا یادآوری کرده بودم، اما ایشان مینویسد:

بر اساس مقایسه همین سایت، وردپرس از میان 7 سرویس دهنده مورد مقایسه، از بابت سرعت در ردیف ششم قرار میگیرد.

3- برای شناخت سایتها و اطلاعات ارائه شده ی آنها باید به توضیحات سایتها و منابع مراجعه کرد. پیج رنک و بازدید سایتها و سرویسها نمیتواند کاربرد و عملکرد آنها را تعریف کند. اما ایشان برای معرفی جایگاه اطلاعات ارائه شده مینویسد:

پیج رنک گوگلش 8 و ترافیک ماهیانه اش فقط از آمریکا 2 میلیون بازدید کننده است.

4- در مقالات متعدد، بارها و بارها بلاگر را در کنار وردپرس دات کام پیشنهاد داده ام. تنها در مقاله ی مورد بحث بیش از هفتاد بار از بلاگر سخن رانده ام. منتقد گرامی بجای نقد جزء به جزء مقاله بدون ذکر حتی یک دلیل به فتوایی کلی اکتفاء میکند و بدون ذکر حتی یک ایراد، ادعا میکند که مقاله ایراد فراوان دارد و میشود ده ها پست طولانی برای موارد مطرح شده نوشت. در بخشی از مقاله ی ایشان میخوانیم:

وب 3 … وقتی پای بلاگفا و وردپرس با هم پیش میاید نمیدانم چه آلرژی عجیبی به بلاگفا و چه ارادت حیرت انگیزی به وردپرس پیدا میکند که از تعادل و دیدگاه علمی بیطرفانه که لازمه کار اینچنینی است به دور میشود. نمونه اش همین مقاله 40 دلیل برای مهاجرت از وردپرس به بلاگفا که ایراد فراوان دارد. هم منطقی و هم تکنیکی. آنقدر بد، اشتباه و مغرضانه است که میشود ده ها پست طولانی برای موارد مطرح شده نوشت. شاید بتوانم به این مقاله عنوان مغرضانه ترین مقاله وبلاگشهر را بدهم.

نوع انتقادات دوست ما از دوستی دیگر هم جالب است، بخوانید *:

چگونه زحمات علیرضا عسکری را نمیبینی که در 16 سالگی میهن بلاگ را پایه گذاری کرد و در این لحظه سایت 982 جهان است. چگونه برایت این افتخار نیست که از لحاظ ترافیک، سایتی از ایران عقب مانده ما، بلاگفا، 272 ام دنیا باشد؟ پاک کردن 17000 وبلاگ غیرفعال توسط یک سرویس دهنده، ناشی از ناآگاهی و کمبود امکانات است و سزایش تحریم وبلاگنویس ایرانی نیست. … ممکن است دوستی و ارتباط ایمیلی با یکی از مسئولین وردپرس باعث شده است که چنین سنگ وردپرس را به سینه میزنی. ممکن است تاریخ را خوانده ای و در رویای تاسیس پادشاهی و یا امپراطوریت در این دنیای مجازی هستی و … که امیدوارم همه خیالات باطل باشد و هیچکدام نباشد.

.

وب 3 پنجاه دلیل برای مهاجرت از بلاگفا به وردپرس و بلاگر و پنج دلیل برای وبلاگنویسی در سرویسهای وطنی بر شمرد، همانگونه که در مقالات نیز تذکر داده شد، نکات بصورت کلی و به اختصار بیان شده اند و از میان سرویسهای وطنی تنها بلاگفا بررسی شده و دلایل به دیگر سرویس دهنده ها تعمیم داده شده اند، دلایل آنجا که سخن از امکانات است ممکن است تنها در مورد بلاگفا صادق باشند، اما دیگر مسائل مطرح شده اغلب بر همه ی سرویس دهنده های وطنی صدق میکنند. چنانکه اگر سرویسهای دیگر به تفصیل بررسی شوند نکات دیگری نیز به مقاله افزوده خواهد شد. هر کدام از پنجاه امکان و دلیل را به تدریج در مقالاتی جداگانه و مفصل که تعداد آنها به بیش از پنجاه مقاله خواهد رسید خودم و خواهرم شرح خواهیم داد. دلایل و نکات ضروری تر و آنها که مورد نقد واقع میشوند در اولویت خواهند بود. از نقدهای دوستان نیز استقبال میکنم، کامنت ها نیز در وب 3 هرگز حذف نمیشوند بلکه به دقت پاسخ داده میشوند.

.

دلیل پنجاه و یکم برای مهاجرت به وردپرس و بلاگر

هر چند با این گفته که «سرعت مهمترین پارامتر در ارزیابی و مقایسه ی سایتها است» موافق نیستم. اما وردپرس دات کام از جهت سرعت نیز رتبه اول را داراست، پس از آن نیز بلاگر قرار میگیرد و بلاگفا با اختلافی فاحش پس از وردپرس و بلاگر نشسته است. بنابراین سرعت را نیز بعنوان دلیل و امکان پنجاه و یکم به مقاله ی «50 دلیل برای مهاجرت به وردپرس و بلاگر» افزودم.

.

پشتیبانی و تکامل مداوم مقالاتِ وب 3

مقالات وب 3، همچنین فایلها و کدهای ارائه شده در مقالات، هر چند، ماه ها از انتشار و ارائه ی آنها گذشته باشد، پشتیبانی و با تغییرات جدید تطابق می یابند. کامنت های مطالب گذشته نیز به دقت پاسخ داده میشوند. بعنوان مثال برخی از سایتهای بوکمارک اشتراکی (:خوشمزه و دنباله) ساختارشان تغییر کرده است، کدها و اسکریپت با ساختار جدید سایتها هماهنگ شده اند، آنها را از «دکمه های بوکمارک اشتراکی برای بلاگر، وردپرس دات کام و وردپرس دات اورگ» دانلود کنید. همچنین نرم افزاری که در مقاله ی «فیـ.لترینگِ سرچشمه ها ـ لاگین شدن و ارسال مطالب به وردپرس و بلاگر» معرفی شد هر بار با ارائه ی نسخه ی جدید بروز میشود. نکاتی نیز به مقاله ی «چرا خوراک سایتها و وبلاگها خراب میشود،چگونه خوراک خراب را درست کنیم؟» افزوده خواهد شد. همچنین مقالات دیگر. دانلود فایلهای بروز شده از جعبه ی دانلود وب 3 نیز امکان پذیر است. تغییرات هر چند اندکِ مقالات وب 3، اغلب در کامنتها اشاره میشوند. اما چنانچه دوستی مایل به نقد مقالات میباشد و نگران تغییر مقالات است، کافی است مقاله ی مورد نظر را در furl.net بوکمارک کند. فرل نسخه ای از صفحه ی بوکمارک شده را ذخیره میکند که قابل استناد خواهد بود. در این مقاله نسخه ی ذخیره شده ی موارد استناد شده نیز در دسترس میباشد. چنانچه موارد استناد شده تغییر کنند، نسخه ی بوکمارک شده بدون تغییر در دسترس خواهد بود.

.
منبع: وب 3

.

مطالب مرتبط:
50 دلیل برای مهاجرت از بلاگفا – مقایسۀ وردپرس، بلاگر و سرویسهای وطنی
5 دلیل برای وبلاگنویسی در سرویسهای وطنی؛ بلاگفا
راهنمای کامل ایجاد وبلاگ در وردپرس دات کام
آموزش کامل وردپرس دات کام؛ معرفی همه ی بخشها، تنظیمات، امکانات
بلاگفایی ها کمک میخواهند – بلاگ پرس؛ راهنمای وبلاگنویسی و مهاجرت

.

تقدیم:
این مطلب را به دوست عزیز و یار گرامی در گروه بلاگر فارسی، نویسنده ی وبلاگ دنیای وبلاگ تقدیم میکنم.

.
وب 3
را از طریق خوراک، تویتر و فرندفید دنبال کنید.

.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

5 دیدگاه »

  1. کورش said

    دوست من
    هیچ کامنتی از شما یا هیچ کس دیگری پاک نشده است. همه موجودند. تنها ایراد اینست که در صفحه لینک باز نمیشود و کدی ایراد دارد. برای کامنتها از Home که کلیک کنید دسترسی به کامنتها همه هست. تا این لحظه هیچ کامنتی را پاک نکرده ام و امیدوارم از این به بعد هم چنین باشد. این نکته را هم توجه کنید که اگر کسی قرار است کامنتی را پاک کند و نام کسی را محو کند دلیلی ندارد در مطلب اصلی اش به شما لینک بدهد. کاری که من از روز اول کردم.
    ممنون از مطلبت. جواب را سر فرصت و بدون عجله در طی پستی خواهم داد. در ضمن برادر من گفتم مقاله ات مغرضانه ترین مقاله در وبلاگشهر است نگفتم که خودت مغرض ترین قرد در وبلاگشهر هستی. موفق باشی

    وب 3: دوست عزیز! من هم سه احتمال را در مورد کامنت ها مطرح کرده ام (:«حذف شده اند، حذف کرده اند، یا مسدود شده اند») که ظاهرا احتمال سوم درست بوده است. راستی! غرض از برخی موارد پاسخ گویی به سبک خودتان بود، جدی نگیر! واقعیت قضیه همانی است که برای تان کامنت گذاردم، ارادت، همین!
    یادآوری: مسائل را با همکاری و تفاهم یکدیگر بهتر میتوانیم بررسی کنیم تا با کل کل کردن و سر به سر هم گذاشتن. موفق و سلامت باشید!

  2. کورش said

    دوست من
    فکر نمیکنی کمی با عجله قضاوت کردی؟ من در زیر نوشته ام شاید کمی گنگ توضیح داده بودم که بعلت دستکاری در کد قالب کامنتها در مطالبی که در این صفحه کلیک میکنید قابل دسترسی نیستند. کامنتها از بین نرفته و قابل دسترسی در صفحه اصلی – Home – بود. خوشبختانه حالا هم کاملاً درست شده است و همه قابل دسترسی هستند. البته با این تفاوت که اینکار در روز یکشنبه و تعطیلی اینجا انجام شد که کمی کار داشتم. شما هم تابحال فکر میکنم 4 کامنت گذاشته اید که خودتان 2 تای آنرا پاک کرده اید. اگر دقت کنید نوشته بوسیله Author پاک شده است. بلاگر صاحب وبلاگ را Adminstrator میشناسد.
    وب3 عزیز غیر از این مخلص شما هم هستم و برای خودت شادی و برای وبلاگ خوبت مطالب بهتری هم آرزو میکنم. منکه استفاده میبرم. موفق باشی
    وب 3 عزیز
    به جان خودم و خودت قصد سر به سر گذاشتن و کل کل در کار نیست. وبلاگت را دوست دارم و خودت را هم دوست میدانم. دوستان که فقط نباید قربان صدقه هم بروند و تعارف نثار هم کنند. اگر من و شما دو دیدگاه مختلف داریم هیچ اشکالی ندارد که دیدگاههایمان را طرح کنیم.موافق بررسی هستم و منهم پایه هستم. البته حرفی زده ام که نوشته ات مغرضانه ترین مقاله در وبلاگشهر است و علیرغم گرفتاری ظاهراً چاره ای نیست که اثباتش کنم. اشتباه نکن من شما را مغرض ترین فرد ندانستم. به شخصیتت کاری نداشته ام و در توضیح کامنتت گفتم که در تعریفهائی که از شما کردم کاملاً صادق بوده ام اما چه کنم که جو کلی وبلاگشهر را در مسیری میبینم که نمیتوانم مطلوب توصیفش کنم. از نوشته شما هم ناراحت نشدم. شخصیت مجازی که دلخوری نباید حالیش باشد. ظرفیتهایمان را ببریم بالا دوست من. با بهترین آرزوها برایت.

    وب 3: همان طور که در پاسخِ کامنت اولی که گذاردید اشاره کردم حتی هنگام نوشتن مقاله حدس میزدم که مشکل کامنت ها از کجاست. منظور من از آن تعبیر (:مسدود شدن و قابل دسترسی نبودن) دقیقا همین توضیحی است که شما میفرمایید. (لفظ «شدن» مجهول است و آنرا برای سلب نسبت فعل از فاعل مظنون به کار برده ام) همانگونه که گفتم «غرض از برخی موارد پاسخ گویی به سبک خودتان بود، جدی نگیر!» شما کامنت ها را حذف نکرده اید همانگونه که من عجولانه در وبلاگ شما کامنت نگذاردم که به آن دلیل پاک شان کرده باشم. همانطور که در مقاله هم نوشته ام «من پاسخ دقیق و فوری به مسائلی که در رابطه با مطالب وب 3 (در وبلاگها، کامنت، فرندفید یا …) مطرح میشود را وظیفه خودم و احترام به مخاطب و منتقد میدانم»
    اما شما اینگونه نوشتید: «اما وب3، به جای واکنش منطقیِ سر تعظیم فرو آوردن به فکتها، به گونه ای دیگر واکنش نشان داد. با عجله به وبلاگ من آمد و در مدت کوتاهی 3 یادداشت گذاشت (+) که دو تای آنرا پاک کرد، سپس در پای مطلب شایان شلیله که در همین ارتباط معترض بود، ولی برعکس وی و به طرفداری از بلاگفا، همان مطالب را تکرار کرد (+) و در فرندفید نیز (+) هر جائی که اسمی از این مطلب آمد یادداشتی گذاشت و در آن به استناد سایتی که خواهم گفت وردپرس را سریعترین سرویس دهنده نشان داد. در این جامعه مجازی و انبوه اطلاعات وارده، که همه ما کارمان شده است نگاه سرسری انداختن به مطالب و لب کلام را گرفتن و گذشتن، کم کسی پیدا میشود که به عمق برود و صحت ادعا را بررسی کند. اگر این جوسازی، قلبِ واقعیت و بوق و کرنا نبود ناچار نبودم بر خلاف میل باطنی، پست دیگری برای اثبات دوباره حرفم داشته باشم.»
    منظور من از «نقد انگیزه ها» و این که از کامنت ها آزرده شده اید همین جملات بالا است (و نه در دسترس نبودن موقت کامنتها در وبلاگتان) جملات بالا نقد مقاله ی من نیست، نقد من است و انگیزه هایم. و همانطور که گفتم «من چه اهمیت دارم؟ (حتی بر فرض صحت همه ی سوء تفاهم ها «من» اهمیتی ندارم)»
    پس از نوشته ی دوم شما باز کامنت گذاردم و توضیحاتی افزودم و پیشنهاد دادم «توضیحاتی که سایت آلکسا در مورد شیوه ی کارش ارائه داده است را بدقت بخوانیم. بیشتر جستجو کنیم ببینم قضیه ی تفاوت نتایج این سرویسها در جایی بررسی شده است. (توسط سایتها و وبلاگهای معتبر) …. میتوانیم قبل از انتشار مطالب اینگونه ای در وبلاگ، مسائل را از طریق ایمیل یا گفتگو با هم در میان بگذاریم و مسائلی را که من متوجه نشده ام به من تذکر دهید.»
    اما پاسخ شما باز هم دلسرد کننده بود بویژه این بخش «دوست من! وب3 اجازه بدهید از این مسائل کوچک گذر کنیم و به کارهای بزرگتری برسیم.»
    من به شدت از نقد استقبال میکنم. بویژه نقد مقالات. سخن من این است «اگر شما آن مطلب انتقادی را ننوشته بودید این مقاله متولد نمیشد، پرداختن شما به آن مسائل موجب شد چیزهایی یاد بگیرم و این لطف بزرگی است و من به شما مدیون هستم، اما مقاله ی شما میتوانست بیشتر به مسائل فنی بپردازد تا مسائل دیگر، اگر بخشهایی را که در بالا ذکر کردم در مقاله نمی آوردید، از بار علمی مقاله کاسته میشد؟ جملات بالا اطلاعات مخاطب را بالا میبرد؟ جملات بالا صادق هستند؟ جملات بالا نقد مقاله هستند؟»
    اما باز، هر کسی آزاد است هر گونه و به هر چه که میخواهد انتقاد کند، اما تلاش من این است که به اینگونه تعابیر و نسبت ها نپردازم. مثلا در مقابل نسبتهایی مانند «جوسازی، قلب واقعیت و بوق و کرنا»، تنها میتوانم اظهار ارادت کنم.
    دلیل طرح برخی از مسائل در مقاله نیز این بود که همه ی راه هایی که آزمودم به شکست انجامید و گمان کردم شاید بتوانم از این طریق راهی برای تفاهم باز کنم و فکر میکنم این اتفاق افتاده است. (این راه تلاش برای بازتولید احساس و موقعیتی مشابه در شما بود)
    پیش از این، از شما آموخته ام و پس از این نیز از نوشته ها و نقدهای شما بیشتر خواهم آموخت.
    مخلص و ارادتمند شما؛ وب 3

    راستی! منظور من از «نقدی بر نقدها؛ انگیزه ها را رها کنید، انگیخته ها را نقد کنید!» تنها شما نبود، اساسا برخی دیگر بیشتر مخاطب این جمله بودند تا شما، با این تفاوت که بسیاری از دوستان تنها انگیزها را نقد کرده بودند و اصلا نامی و پیوندی از آنها به میان نیاوردم. همچنین اشاره به رفتاری که با کامنت ها شد. برخی از دوستانِ فرندفید نقدهایی مطرح کردند و بعد امکان کامنت گذاردن و پاسخ دهی مرا مسدود کردند.
    تشکر

  3. کورش said

    سلام وب 3 عزیز
    از اینهمه پیگیریت ممنونم. اول از هر چیز اگر امکان دارد ایینهمه کپی پیستها را پاک کن. من کلا در وبلاگ شما تا آنجائی که به خاطر دارم 2 کامنت حدود 10 خط گذاشته ولی هم در این پست و هم در پست دیگرت چند بار از طرف شما کپی شده است که ممنون میشوم پاکشان کنی. ممنون از تذکراتت. فکر میکنم حرفت درست است که بهتر بود فقط به بحث فنی اتکا میشد گرچه هنوز فکر میکنم بوق و کرنا کرده ای و مطلبی را که به خوبی از ابتدا متوجه بوده ای بی جهت رد کرده ای. خوب! کفتن این موضوع چه ربطی ممکن است پیدا کند به اینکه در رابطه با تعریفهائی که از شما کردم صادق نباشم. دیدگاه من مطلق گرائی نیست. ممکن است از بخشی از کارت تعریف کنم وبه بخش دیگری انتقاد داشته باشم و به هیچ عنوان این موضوع نه صداقت من را زیر سئوال میبرد نه صداقت شما را. به هر صورت فکر میکنم نوشته من تو را ناراحت کرده است که جای معذرت دارد. از بابت ناراحتی خودم اینرا مطمئن باش که ذره ای ناراحتی و دلخوری ندارم. نقد نوشته یا رفتار مجازی که دلخوری ندارد و به نطر من این حق هر وبلاگنویسی است. چند باری به خاطر نامم من را عرب دانسته اند و … کلفت و … حواله من کرده اند و دلخور نشده ام این انتقاد تو که جای خود دارد. در رابطه با خودم به شما آزادی مطلق میدهم. قدرت و توان واقعی ما در زمان انتقاد یا حتی تخریب شخصیت خود را نشان میدهد. همان حرف خودت دوست من! این من چه ارزشی دارد؟ هدف بالاتر از اینهاست. من شما را دوست خود میدانم ولی به دوستانم بیش از هر کس دیگر انتقاد میکنم. اگر به نظرت این حرف عجیب است تو را ارجاع میدهم به «مرامنامه ام» که رفتارهای مجازی من عمدتاً منبعث از آن است. با بهترین آرزوها

    وب 3: سلام عزیز!، خواهش! تشکر از پاسخ تون
    1- در مورد کامنت ها: شما ظاهرا سه کامنت گذارده اید که دو تایش را ترکیب کرده ام. اما در وردپرس بدلیل اینکه کامنت ها با مشخصات شما و در حالت انتظار برای مدیریت قرار داشتند، کامنت های کپی شده را فقط شما که کامنت گذار هستید میبینید و بازدید کنندگان دیگر هیچکدام آن کپی ها را نمیبیند. و کامنت ها را بدون تکرار و هر کدام را فقط یک بار میبینند. الان هم آنها را پاک کردم تا خود شما هم دیگر آنها را نبینید.
    2- آقای اسلام زاده، یعنی واقعا فکر میکنید الان این مطلب را هم بر خلاف عقیده و آنچه که فهمیده ام نوشته ام؟ باور کن اطلاعات من ناقص هست، من رشته ام آی تی نیست. اگر خطایی میبینی تذکر بده اصلاح کنم. من واقعا مساله رو بررسی کردم و نتیجه ی بررسی خودم رو مطرح کردم. من واقعا هم در کامنت هایی که برای شما گذاردم و هم در مطالبی که اینجا نوشته ام، آنچه را که فهمیده ام (:که ممکن است خطا باشد) نوشته ام و انگیزه ام «بوق و کرنا» نبوده.
    3- منظور من از اینکه «آیا جملات بالا صادق هستند؟» این است که نسبتهای «کامنتهای عجولانه»، «بوق و کرنا» و «مطلبی را که به خوبی از ابتدا متوجه بوده ای بی جهت رد کرده ای» واقعیت ندارند و همانطور که در کامنت ها هم تذکر دادم این نسبت ها فکر میکنم از اینجا ناشی میشود که شما تصور میکنید معلومات من در این زمینه ها زیاد است، در حالی که این طور نیست. اگر خطایی در کامنت ها یا نوشته ها میبینید واقعا تا همین الان هم متوجه آن خطا نیستم. و مطمئن باشید به محض اینکه از طریق شما یا هر کس دیگر متوجه خطایی در کامنت ها یا مقالات بشوم آنها را تصحیح میکنم. در کامنت نیز نوشته بودم «در مقاله یک اشتباه بزرگ هست و آن هم تصویری است که در مورد دانش من ارائه داده اید. اگر وب 3 آن سایت را برای بررسی به شما و دوستان دیگر پیشنهاد داد به این دلیل بود که واقعا فکر میکرد و اکنون نیز گمان میکند آن سایت میزان و معیار دقیقتری میتواند در اختیار ما بگذارد.»
    4- فرموده اید «گفتن این موضوع چه ربطی ممکن است پیدا کند به اینکه در رابطه با تعریفهائی که از شما کردم صادق نباشم.» اما من واقعا چنین منظوری نداشتم. شما را بکلی صادق میدانم، هم در تعریفهایی که نسبت به من لطف داشتید و هم در انتقادات. اگر گفتم «آیا صادق هستند» مطابقت نسبت ها با واقعیت بود. (صدق قضایا عبارت است از تطابق آنها با واقعیت) صادق نبودن را بعنوان وصف قضایا بکار بردم و نه وصف شما. صدق هم وصف قضیه و هم وصف حاکم واقع میشود. مثال میزنم در قرآن کریم آیه ای داریم با این مضمون «منافقین گفتند شهادت میدهیم که خدا یکی است. و خدا پاسخ داد: دروغ میگویید» در اینجا آیا منظور این است که گفته ی آنها صادق نیست. نه! در این آیه شهادت آنها موصوف به کذب شده است. اما جمله ای که به آن شهادت داده اند صادق است. در مورد شما فکر میکنم بر عکس باشد. شما در گفته ی خود صادق هستید اما گفته ی شما صادق نیست. البته این توضیح را هم بیافزایم که مثلا «مغرضانه بودن» تنها میتواند وصف شخص باشد نه قضایا.
    5- نمیدانم کدام بخش از مقاله یا کامنتها باعث سوء تفاهم شده، اما من واقعا به هیچ وجه از نقدهای شما آزرده نیستم، بر عکس بسیار بسیار ممنون هم هستم و همانطور که گفتم نقد شما باعث شد چیزهای زیادی بیاموزم. باور کنید من نه اهل تعارفم نه دروغ، نه در بحث علمی و نه در اینگونه بحثها. صادقانه از شما متشکرم و اگر لطف کنید و اشکالات مقاله و نقدهای دیگری هم مطرح کنید بسیار لطف خواهید کرد. باز تاکید میکنم از نقدهای شما به شدت استقبال میکنم و دوستشان دارم. منظور من این بوده که در جوهای دوستانه، انتقادات بیشتر روی خود مطالب میرود چون دوستان به هم اعتماد دارند و یکدیگر را میشناسند؛ حتی سوء تفاهم ها را حمل بر خطا در خود یا طرف مقابل میکنند و کمتر ممکن است بحث به جاهای دیگر کشیده شود. مثلا این احتمال که شما کامنت های مرا پاک کرده باشید تنها در صورتی مطرح میشود که من شما را نشناسم یا جو را دوستانه نبینم. اما همانطور که گفتم من از همان ابتدا میدانستم که شما این کار را نکرده اید و از ذکر این احتمال در مقاله منظور دیگری داشتم. همینطور بر عکس. در هر صورت اکنون ما بهتر همدیگر را شناخته ایم و امیدوارم مرا از نقدهای خوب و آموزنده تان محروم نکنید.
    6- در مورد جمله ی «یادآوری: مسائل را با همکاری و تفاهم یکدیگر بهتر میتوانیم بررسی کنیم تا با کل کل کردن و سر به سر هم گذاشتن. موفق و سلامت باشید!» منظورم یادآوری کامنتی بود که در آن پیشنهاد دادم مساله را بررسی کنیم. به هیچ وجه منظورم این نبود که شما قصد کل کل کردن دارید.
    7- راستی! از اشکالات ارتباطات اینگونه ای این است که شما جمله ای میگویید و من آنرا اشتباه میفهمم و بر اساس همان فهم اشتباه کلی صغرا و کبرا میچینم. اما اگر برای شما ممکن باشد در جی تالک یا یاهو مسنجر گفتگویی با هم داشته باشیم، فکر میکنم اینگونه دچار سوء تفاهم نشویم. جی تالک من: web3beta@gmail.com و یاهو: web3bta@yahoo.com شما را از چند روز پیش در جی تالک ادد کرده ام.
    تشکر و ممنون!

  4. بابک said

    با سلام و تشکر از اين همه مقاله میخواهم در وردپرس وبلاگ ایجاد کنم ولی فيلتر است راهنمایی میفرمایید چه کنم؟

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

