چرا آمار وبلاگ مهم است ـ 30 دلیل و کاربردِ پیگیری آمار وبلاگ


امروز کسی نیست که از اهمیت آمار آگاه نباشد و به کاربردهای فراوان آن اذعان نداشته باشد. اما ابزارهای آماری وب مدام در حال پیشرفت هستند و بر دقت، گستره و عمق آمارهای خود می افزایند. برخی از سایتهای قدرتمند آماری همچون سایت متر، آمارهای بسیار گسترده، متنوع و دقیقی ارائه میدهند. شاید از خود پرسیده باشید این همه آمار مفصل و دقیق به چه کار میآید؟! آیا این آمارها فایده ای هم دارند؟! پس از بررسی این موضوع، وب 3، آگاهی و استفاده از بسیاری آمارها را حتی از لوازم وب 2 تشخیص داد. این تلازم را با تامل در این مقاله خواهید یافت. البته کاربردهای ذکر شده آنهایی است که به نظر وب 3 رسیده است، اگر کاربرد دیگری برای آمارها به نظرتان میرسد بفرمایید تا اضافه کنم. برای آموختن چگونگی در اختیار داشتن آمارهایی که در اینجا کاربرد آنها توضیح داده شده است، «معرفی و آموزش کاملترین آمارگیر سایتها و وبلاگها، سایت متر با 40 آمار مختلف» را بخوانید.

کاربردِ آمارهای مختلف و دلایل اهمیت آمارها:
1- در چه زمانهایی بیشترین ترافیک و بازدید را دارید. (ممکن است این زمان ساعت خاصی از روزهای پایان هفته باشد) مطالب جدید و مهمتان را در زمانهای پر ترافیک منتشر کنید، اینگونه بازدیدکنندگان آنرا بعنوان یک مطلب جدید مطالعه خواهند کرد، ضمنا شانس مطلب شما برای ارتقاء در سایتهایی مثل بالاترین بیشتر خواهد بود.

web3sitmeter33

2- در چه زمانهایی کمترین ترافیک و بازدید را دارید. مطالب مهمتان را در زمانهای کم ترافیک منتشر نکنید، خصوصا اگر مطالب زیادی منتشر میکنید ممکن است آن مطلب مهم به صفحات بعد منتقل شده و هیچگاه توسط حجم زیادی از بازدید کنندگان دیده نشود. ضمنا شانس مطلب شما برای داغ شدن در سایتهایی مثل بالاترین از دست خواهد رفت، زیرا اگر در یک زمان کم ترافیک مطلب به بالاترین فرستاده شود حتی اگر بعدا بازدید کنندگان بخواهند به آن امتیاز بدهند فرصت گذشته و دیگر مطلب شما داغ نخواهد شد. (فرصت داغ شدن در بالاترین ظاهرا سه روز است)

3- در چه زمانهایی بیشترین افراد در وبلاگ آنلاین هستند، با فراهم کردن امکان گفتگو در وبلاگتان، و اعلام آن زمانها برای گفتگوی زنده در وبلاگ، در آن ساعات با بازدیدکنندگان خود گفتگو کنید. میتوانید در آن ساعات مطالب جدید و مهم تان را منتشر و با بازدید کنندگان در مورد مطالب تازه منتشر شده خود گفتگو کنید.

4- بازدید کنندگان اغلب چه مدت زمانی صرف وبلاگ یا هر مطلب از آن میکنند، چنانچه بازدید کنندگان برای دیدن وبلاگ یا هر صفحه از آن، زمان کمی صرف میکنند و فکر میکنید این مدت برای فهم مطالب کافی نیست، در طول مطالب وبلاگ بازنگری کنید، بعنوان مثال وب 3 اخیرا چند پست طولانی داشت، چنانچه در آمار مشاهده شود که مقدار زمانی که بازدیدکنندگان برای خواندن هر پست صرف میکنند در حد انتظار نیست میتوان طول پستها را کمتر کرد و تا با دقت بیشتری خوانده شوند.

5- میانگین صرف وقت بازدیدکنندگان برای وبلاگ و مطالب آن چقدر است، اگر این زمان زیاد باشد با بازدید کنندگان دقیقی روبرو هستید، و بر عکس. میزان دقت بازدیدکنندگان را شناسایی و توضیحات خود را افزوده یا کاهش دهید.

6- بازدیدکنندگان بصورت میانگین در چه زمانهایی وقت بیشتری برای وبلاگ و مطالب آن صرف کرده اند. مطالب دقیق و پست هایی که نیاز به دقت بیشتری دارد را در این زمانها منتشر کنید. اینگونه بازدیدکنندگان فرصت بیشتری به مطالب اختصاص خواهند داد.

7- بازدید کنندگان از کدام شهر، کشور و قاره هستند، با توجه به شهر، کشور و قاره بازدیدکنندگان مطلب بنویسید. بعنوان مثال اگر مهاجر هستید و بینندگان وبلاگ شما هم اغلب از همان کشوری هستند که شما به آن مهاجرت کرده اید، نوشتن مطلب در مورد چگونگی مهاجرت و مانند آن کاری بیهوده است.

web3sitmeter5

8- بازدید کنندگان به چه زبانی مسلط هستند، با توجه به زبان بازدید کنندگان مطلب بنویسید. مثلا اگر شما یک وبلاگ عکاسی یا نرم افزار دارید و در زیر آنها توضیحات فارسی مینویسید اما در آمار مشاهده میکنید که بازدید کننده انگلیسی زبان نیز دارید، سعی کنید علاوه بر توضیحات فارسی، توضیحات انگلیسی را نیز به آنها بیفزایید.

9- ساعت محلی بازدید کنندگان چه ساعتی است. با دانستن آن میتوانید ارتباط بهنگام تری با بازدیدکنندگان داشته باشید. مثلا اگر ساعت محلی اغلب بازدیدکنندگان شما چند ساعت با شما تفاوت دارد، بهتر است آن را مبنا قرار دهید مثلا اگر وعده میدهید که در ساعت خاصی از روز مطلبی منتشر کنید، ساعت اغلب بازدیدکنندگان وبلاگ را در نظر بگیرید.

web3sitmeter11

10- فاصله بازدیدکنندگان با محل شما چقدر است، چنانچه فاصله آنها با شما صفر یا نزدیک به آن باشد میتوانید با بازدیدکنندگان قرار ملاقات بگذارید یا آنها را به صرف خوراک میهمان کنید.

11- کدام صفحات و مطالب بیشترین بازدید را داشته اند، علاقات بازدیدکنندگان وبلاگ را شناسایی و با توجه به آن مطلب بنویسید. البته این به این معنی نیست که مخاطب زده شده و نوشته های خود را بر اساس علاقات خواننده بنویسید، بلکه به این معنی است که به آن توجه داشته باشید، حتی ممکن است گاهی لازم شود که آنها را سرزنش هم بکنید.

12- بازدیدکنندگان از چه محلی به وبلاگ هدایت شده اند، از؛ لینک سایتهای دیگر، ایمیل، موتورهای جستجو، بنر تبلیغاتی، گروه های خبری، برای ارتباط با آنها راه متناسب را پیش بگیرید، اگر از تویتر، فرندفید، از طریق ایمیل یا هر طریق دیگری به وبلاگ شما آمده اند از همان طریق با آنها ارتباط برقرار کنید.

13- بازدیدکنندگان، وبلاگ را از کجا یافته اند، مخاطبان خود را بیشتر شناخته و مطالب مرتبط تری بنویسید. مثلا اگر بازدید کنندگان شما اغلب از طریق موتورهای جستجو به وبلاگ شما آمده اند، بازدیدکنندگان اغلب گذری هستند و به صورت اتفاقی شما را یافته اند بنابراین بهتر است کاری کنید که نمک گیر شوند. یا اگر بازدیدکنندگان اغلب از فرندفید یا تویتر میآیند احتمالا با بازدیدکنندگانی حرفه ای روبرو هستید که تا حد زیادی با مطالب مرتبط با آی تی آشنایی دارند، در نوشتن مطالب خود به این نکته توجه داشته باشید.

14- بازدیدکنندگان از کجا به وبلاگ آمده اند، احتمالا آن محل قابلیت بیشتری برای جذب مخاطب برای وبلاگ شما دارد، روی آن سرمایه گذاری کنید.

15- از چه محل هایی بازدیدکننده ندارید، اگر از طریق موتورهای جستجو یا سایتهای بوکمارک اشتراکی و مانند آن بازدید کننده ندارید، در نوع مطالب و حتی نکات فنی مربوط به طراحی وبلاگ خود بازنگری کنید. همچنین برای جذب مخاطب از طریق سایتهای بوکمارک اشتراکی «دکمه های بوکمارک اشتراکی برای بلاگر، وردپرس دات کام و وردپرس دات اورگ» را بخوانید.

16- بازدیدکنندگان اغلب کدام صفحه را اول میبینند و از طریق آن وارد وبلاگ میشوند، روی آن بیشتر سرمایه گزاری کنید، ضمنا ویژگی هایی به آن صفحات بیفزایید تا بازدیدکنندگان از آنجا به صفحات دیگر نیز بروند.

web3sitmeter8

17- صفحه ای که بینندگان اغلب اول آنرا میبینند، میتواند نشانگر علاقات بازدید کنندگان وبلاگ باشد، در نوشتن مطالب به آن توجه کنید. همچنین سعی کنید شاخصه هایی که باعث موفقیت آن صفحه شده است را به بقیه صفحات و مطالب نیز اعمال کنید.

18- صفحاتی که رنک بیشتری از جهت ورود دارند کدام اند، روی آنها بیشتر سرمایه گذاری کنید.

19- صفحاتی که رنک بیشتری از جهت خروج دارند کدام اند، آن صفحات را مورد بازبینی قرار دهید و تغییراتی در آنها اعمال کنید تا کاربران از آن صفحه به صفحات دیگر نیز هدایت شوند.

20- بازدید کنندگان اخیر اغلب از کدام صفحه وبلاگ را ترک کرده اند، آن صفحه را بررسی کنید، احتمالا از نظر فنی یا محتوایی مشکل دارد.

21- میانگین تعداد صفحاتی که هر بازدیدکننده میبیند چقدر است. اگر میانگین تعداد صفحاتی که هر بازدیدکننده از وبلاگ میبیند، 1 باشد به این معنی است که یک صفحه از وبلاگ را دیده و آنرا ترک کرده اند، پس وبلاگ شما برای بازدیدکنندگان جذاب نیست، یا شاید مطالب دیگر خودنمایی نمیکنند. (مثلا در وبلاگتان دسته بندی یا لیست مطالب جدید ندارید) اشکال را بر طرف کنید.

22- روی کدام یک از لینکها و نوشته ها کلیک بیشتری شده است، علاقات بازدید کنندگان تان را شناسایی و با توجه به آن مطلب بنویسید.

23- فایلهای آپلود شده توسط شما چند بار دانلود شده اند. با دانستن تعداد دانلود هر فایل در مورد آن برنامه ریزی کنید. مثلا اگر فایلی که آپلود کرده اید زیاد دانلود شده است و محدودیت پهنای باند دارید به فکر حل مشکل باشید. مثال دیگر اینکه وب 3 اخیرا کدهای بوکمارک اشتراکی را برای دانلود قرار داده بود. که هم اکنون آمار بازدیدکنندگانی که آنرا دانلود و احتمالا بکار برده اند را دانسته و مطابق آن برنامه ریزی خواهد کرد. مثلا چنانچه این تعداد قابل قبول نباشد، معلوم میشود که باید بیشتر در مورد مزایای استفاده از آن کدها نوشته شود.

24- بازدید کنندگان وبلاگ اغلب از چه سیستم عامل و مرورگری استفاده میکنند، در طراحی وبلاگ بهترین عملکرد و نمایش را برای آن سیستم عامل و مرورگر در نظر بگیرید.

web3sitmeter9

25- آیا بازدید کنندگان وبلاگ اغلب امکان اجرای کدهای جاوا اسکریپت را دارند، کدام نسخه جاوا اسکریپت. چنانچه کاربران امکان اجرای کدهای جاوا اسکریپت را ندارند یا از نسخه های خاصی از آن استفاده میکنند در قرار دادن این کدها در وبلاگ به این نکته توجه داشته باشید.

26- سیستم عامل و مرورگر مورد علاقه و اسفاده بازدید کنندگان چیست، چنانچه در موضوع آی تی مطلب مینویسید، با توجه به سیستم عامل و مرورگر بازدید کنندگان مطلب بنویسید، مثلا؛ اگر خوانندگان غالبا از مرورگر فایرفاکس استفاده میکنند، لزومی ندارد مدام از آنها بخواهید که از فایرفاکس استفاده کنند بجای آن میتوانید به معرفی افزونه های مفید برای فایرفاکس بپردازید. همچنین چنانچه از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند مواظب باشید به آنها بی احترامی نکنید و مودبانه فایرفاکس را به آنها معرفی کنید، واضح است در چنین وضعیتی تا قبل از متقاعد شدن آنها به استفاده از فایرفاکس، معرفی افزونه های فایرفاکس برای آنها سودی نخواهد داشت.

27- ترافیک آینده وبلاگ خود را پیش بینی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید، بعنوان مثال ممکن است طبق پیش بینی ترافیک وبلاگ شما در آینده، آنقدر زیاد شود که نیاز به خرید پهنای باند جدید باشید، پس قبل از اینکه وبلاگ با مشکل مواجه شود مقدمات افزایش پهنای باند را فراهم کنید.

28- اخیرا کدام مطلب از وبلاگ با اقبال مواجه شده است، از بازدیدکنندگان تشکر و چنانچه آن مطلب نیاز به توضیح بیشتری دارد، در توضیح آن پست دیگری بنویسید.

29- اخیرا کدام مطلب از وبلاگ منفور واقع شده است. بازدیدکنندگان را متقاعد کنید. شاید لازم باشد عذرخواهی کنید یا شاید سوء تفاهمی پیش آمده است آنرا بر طرف کنید.

30- رزولیشن مونیتور بازدیدکنندگان چقدر است، در طراحی و انتخاب قالب وبلاگ خود به آن توجه کنید.

31- عمق رنگ مونیتور بازدیدکنندگان چقدر است. اگر عمق رنگ کمی دارد میتوانید عکس هایی را که روی وبلاگ قرار میدهید با حجم کمتر و کیفیت پایین تری قرار دهید و برعکس.

تقدیم:
این مطلب را بدلیل زحمتهای فراوانی که کمانگیر عزیز برای آمار وب فارسی میکشند به ایشان تقدیم میکنم.

مطالب مرتبط:
معرفی و آموزش کاملترین آمارگیر سایتها و وبلاگها، سایت متر با 40 آمار مختلف
بزودی چند مطلب مرتبط دیگر نیز در این زمینه در وب 3 منتشر خواهد شد، وب 3 را از طریق خوراک، فرندفید و تویتر دنبال کنید.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

17 دیدگاه »

  1. […] دقیق و عمیق به چه کار میآید؟! برای یافتن پاسخ این پرسش «چرا آمار وبلاگ مهم است ـ 30 دلیل و کاربردِ پیگیری آمار وب…» را […]

  2. MODIR said

    مفید و کامل بود . وبلاگ خوبی دارید .

    وب 3: نظر لطف شماست.

  3. Reza said

    چقدر اين وبلاگ شما زيبا است! واقعآ خيلي با هاش حال مي كنم.من هم مطلبي مشابه اين مطلب رو توي وبلاگم نوشتم.
    http://www.1nevis.wordpress.com
    آقا يك سوال داشتم. واون هم اينه كه براي اين بخش مطالب مرتبط چي كار كردي؟ يعني چه طوري بخش مطالب مرتبط رو به وبلاگت اضافه كردي؟ اين بخش به صورت خودكار نوشته مي شه؟ يا دستس مي نويسي؟
    اگه مي شه در اين مور توضيح بدید. ممنون مي شم.

    وب 3: لطف دارید. چشماتون قشنگ میبینه و خودتون باحالید.
    مطلبتون رو خوندم و زیر مطلبتون نقد خودم رو هم نوشتم
    در مورد مطالب مرتبط هم چشم، بزودی توضیح میدم
    اسلاگ مطالبت رو هم تذکر دادم درست کن

  4. فریبرز said

    دوست عزیز شما یک لطفی کن … و بیا این رنگ های عجیب سبز رنگی را که برای عنوان ها استفاده کردی عوض کن، که حداقل مطلب شما قابل خوندن باشه…

    وب 3: راست میگی عزیز، خودم هم به این مساله توجه داشتم، اما هنوز گزینه مناسبی پیدا نکردم، پیشنهاد شما چه رنگیه؟ لطفا کد اون رنگ رو کامنت بگذار. ممنون از نظرت

  5. ممنون از مطلب خوبت
    همیشه پیروز و موفق باشی

    وب 3: تشکر از نظر خوبت عزیز!

  6. بسیار خوب بود و قابل استفاده!

    وب 3: لطف دارید، تشکر!

  7. سلام عزيز
    من تا حالا وبلاگت رو نديده بودم خوب مي نويسي با اجازه ات لينكت كردم

    وب 3: علیک سلام، لطف دارید، تشکر.

  8. H03EIN said

    سلام….
    خیلی جالب و آموزنده بود
    سپاس

    وب 3: علیک سلام، لطف دارید، سپاس از نظرتون عزیز!

  9. به نظر من گوگل آنالیتیک هم سایت خوبیه واسه این کار

    وب 3: ممنون از نظرتون، در مطلبی که در آینده خواهم نوشت، به مقایسه ی مهمترین ابزارهای آمارگیری و اینکه از کدام یک از آنها باید استفاده کنیم. خواهم پرداخت. تشکر!

  10. noleek said

    با سلام خدمت شما دوست گرامی ، از وبتون (وب3)دیدن کردم به حق مطالب جالبی دارین من شخصا مطالب شما رو پیگیری می کنم خوشحال می شم یک سر به من بزنید …

    وب 3: سلام، میخواستم خدمت برسم، آدرس وبلاگتون رو نداشتم.

  11. […] مرتبط: چرا آمار وبلاگ مهم است ـ 30 دلیل و کاربردِ پیگیری آمار وب… معرفی و آموزش کاملترین آمارگیر سایتها و وبلاگها، سایت […]

  12. […] Twitter, statistic, آمار, تویتر, خوراک, معرفی سایت در مقاله ی «چرا آمار وبلاگ مهم است ـ 30 دلیل و کاربردِ پیگیری آمار وب…» برخی از دلایل اهمیت آمار را بر شمردم. در همین راستا […]

  13. aMiN said

    ایده خوبیه
    با تشکر فراوان

    وب 3: لطف دارید، تشکر از نظرتون

  14. maryam said

    مفید بود-ممنون
    پاینده و پوینده باشید

    وب 3: خواهش!

  15. مانی said

    خیلی مطالب خوبی بود. ممنون. اما چرا عنوان هر قسمت این رنگی بود؟ چشممون دراومد تا بخونیم. میبایستی هر کدوم رو های لایت کنیم تا خوانا بشه.
    با اجازتون لینکتون میکنم.

    وب 3: خواهش! مدتها بود میخواستم رنگها رو اصلاح کنم و یادم میرفت، ممنون از تذکرتون، رنگها رو اصلاح کردم.

  16. mohammadkazar73 said

    عالی بود !
    امیدوارم همیشه موفق باشی !

    وب 3: تشکر

  17. حامد said

    خیلی برام عزیری
    خیلی مطالبت عالیه
    خیلی سالاری
    ادامه بده وب3

    : )

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه