ترکیب محتویات دلخواه با خوراک وبلاگ؛ خوراک پز، مخلوط کن، لوله کش


شاید پیش آمده باشد که بخواهید محتویات یا مطالبی را با دنبال کنندگان وبلاگ خود در میان بگذارید اما به دلایلی نخواهید یا نتوانید آن محتویات یا مطالب را در وبلاگ منتشر کنید. در مقاله ی «انتشار خودکار ورودیهای سرویسهای وب 2 در وبلاگ بعنوان مطلب» روشهای انتشار خودکار عنوان و لینک ورودیهای سرویسهای مختلف در وبلاگ شرح داده شد. در این مقاله توضیح داده میشود که چگونه محتویات دلخواه، ورودی های سرویسهای مختلف یا مطالب منتشره در وبلاگهای متعدد را ترکیب کرده، در یک خوراک منتشر کنید.

.

دلایل انتشار محتویات دلخواه تنها در خوراک وبلاگ

دلایل مختلفی میتواند موجب شود که ورودیهای سرویسهای مختلف یا وبلاگهای متعدد را با هم ترکیب کنید، برخی از دلایل:

1- در کنار وبلاگ اصلی وبلاگ یا وبلاگهای دیگری (:مانند وبلاگ روزانه، فوتو بلاگ یا ویدیو بلاگ) دارید که چندان شناخته شده نیستند و مشترکین قابل توجهی ندارد.

2- مایل به طرح مطالبی هستید که در صورت انتشار در وبلاگ میتواند منجر به فیـ.لتر شدن وبلاگ شود.

3- میخواهید مطالبی را تنها با دنبال کنندگان جدی و حرفه ای وبلاگ طرح کنید و مایل نیستید که بازدیدکنندگان گذری در جریان آن موارد قرار گیرند.

4- میخواهید با انتشار بخشی از مطالب تنها در خوراک وبلاگ بازدیدکنندگان وبلاگ را به اشتراک در خوراک ترغیب کنید.

5- میخواهید برای وبلاگها و سرویسهای متعدد خود یا دیگری یک آدرس خوراک داشته باشید تا دنبال کردن همه ی آنها از طریق یک خوراک امکان پذیر باشد.

.

روشهای ترکیب محتویات دلخواه با خوراک وبلاگ:

از طریق خوراک پز و مخلوط کن ها میتوان ورودی های سرویسهای مختلف را ترکیب و در یک خوراک منتشر کرد.

.

yahoopipeslogoweb3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . feedburnerlogoweb3

.

مقایسه ی روشهای مخلوط کن (:لوله کش) و خوراک پز

ویژگی های روش خوراک پز و مخلوط کن (:لوله کش) را برشمرده، امکانات شان را مقایسه میکنم، بسته به نیاز و هدف، از مورد مناسب استفاده کنید.

الف. در خوراک پز ترکیب وبلاگ با مطلب، ویدئو و … امکان پذیر نیست و تنها میتوان بوکمارکها و تصاویر منتشره در سرویس انتخابی را با مطالب ترکیب کرد، اما در مخلوط کن ترکیب هر نوع محتویاتی امکان پذیر است.

ب. در خوراک پز تنها میتوان لینکهای منتشره در یکی از شش سرویس و تصاویر منتشره در یکی از سه سرویس را با مطالب وبلاگ ترکیب کرد، اما در مخلوط کن هیچ محدودیتی در سرویسها نیست و ورودیهای هر سرویس دلخواه را میتوان با مطالب وبلاگ ترکیب کرد.

ج. در خوراک پز تنها میتوان بوکمارک های یک سرویس اشتراک لینک و تصاویر یک سرویس اشتراک تصویر را با مطالب وبلاگ ترکیب کرد، اما در مخلوط کن هیچ محدودیتی در تعداد منابع نیست و از هر نوع سرویس میتوان هر تعداد را مخلوط کرد.

د. در خوراک پز میتوان تنظیم کرد تا مجموعه ی ورودیها از سرویس لینک یا سرویس تصویر انتخابی هر روز زیر یک عنوان منتشر شوند اما در مخلوط کن انتشار ورودی های هر روز زیر یک عنوان به آسانی میسر نیست.

ه. در خوراک پز با انجام تنظیماتی در خود خوراک پز یکی از سرویسها با خوراک اصلی ترکیب میشود، اما در مخلوط کن خوراک ها در سرویسی غیر از خوراک پز ترکیب میشوند و بعد در صورت تمایل در خوراک پز پخته میشوند.

.

1- خورک پز:

الف. ترکیب بوکمارکها با خوراک وبلاگ

در فیدبرنر میتوان خوراک وبلاگ را با لینکهای جمع آوری شده در یکی از محبوبترین سرویسهای بوکمارک جمعی؛ خوشمزه، فرل، بلاگلاینز، مای وب2، دیگ یا ماگنولیا همراه کرد. با فعال کردن این سرویس خوراک پخته شده ی وبلاگ علاوه بر مطالب حاوی لینکهایی که در سرویس انتخابی بوکمارک میشوند نیز خواهد بود.

feedburnerdeliciousweb3

وارد حساب feedburner.com شده، روی خوراک مورد نظر کلیک کرده، به Optimize رفته، به Linke Splicer بروید، از بخش Link service از میان سرویسهای لینک؛ delicious، Furl، Bloglines ،Myweb2، Digg و ma.gnolia تیک سرویس مورد نظر را زده، نام کاربری تان در سرویس انتخابی را در مقابل Link service user ID بنویسید. کشویی Splice links دو گزینه را فراهم کرده است؛ با برگزیدن As once-a-day summary only لینکهای بوکمارک شده در سرویس انتخابی هر روز یک بار زیر یک عنوان منتشر خواهند شد. با برگزیدن Each time I add a link to my collection پس از افزودن هر لینک، لینکها در خوراک منتشر میشوند. بعد از انجام تنظیمات Active را بفشارید تا سرویس فعال شود.

.

ب. ترکیب تصاویر با خوراک وبلاگ

در فیدبرنر میتوان تصاویر جمع آوری شده در یکی از محبوبترین سرویسهای اشتراک تصویر؛ فلیکر، بیزنت یا وب شاتس را با خوراک وبلاگ ترکیب کرد. با فعال کردن این سرویس خوراک پخته شده ی وبلاگ علاوه بر مطالب حاوی تصاویری که در سرویس انتخابی جمع آوری میشوند نیز خواهد بود.

feedburnerflikrweb3

وارد حساب feedburner.com شده، روی خوراک مورد نظر کلیک کرده، به Optimize رفته، به Photo Splicer بروید، از بخش Photo service از میان سرویسهای عکس؛ Buzznet ،Flickr یا Webshots یکی را انتخاب کرده، شناسه خود در سرویس عکس انتخاب شده را در بخش ID وارد کنید، تعداد عکسهایی که مایل به انتشار هستید را تعیین کنید، چنانچه مایل هستید تنها تصاویری با برچسبهای خاص در خوراک منتشر شوند نام آن دسته را در بخش Tagged بنویسید. میتوانید یک برچسب خاص مثلا blog را تعیین کنید و هر تصویری را که مایل به انتشار در خوراک وبلاگ بودید آن برچسب را برای آن تصویر تعیین کنید. بعد از انجام تنظیمات Active را بفشارید تا سرویس فعال شود.

.

2- مخلوط کن (:لوله کش)

ج. ترکیب و انتشار هر گونه محتویات از هر سرویس دلخواه در خوراک

میتوان مطالب و ورودی های سرویسها و وبلاگهای مختلف و متعدد را در خوراک منتشر کرد، ابتدا خوراک منابع مورد نظر را مخلوط کرده، سپس خوراک مخلوط را در خوراک پز بپزید. سرویسهای متعددی خوراک ها را مخلوط میکنند؛ feeddigest، feedshake ،feedity ،dapper.net ،xfruits از معروفترین آنها هستند، اما Yahoo! Pipes (:لوله کش یاهو) از بسیاری جهات قدرتمندترین آنها به شمار میرود. برای استفاده از لوله کش باید در یاهو حساب داشته باشید.

برای ترکیب سرویسهای دلخواه ابتدا خوراک آنها را بیابید، از لینک یا آیکن خوراک در صفحات وب و مرورگرها میتوان آدرس خوراک سرویس مورد نظر را یافت، آدرس اشتراکات سرویسهای مختلف و خوراک آنها اغلب الگوی یکسانی دارد. آدرس برخی حسابهای وب 3 و خوراک آنها: فرندفید *، تویتر *، خوشمزه *، گوگل ریدر اشتراکی *،  ماگلونیا *، لست اف ام *، فلیکر *، یوتیوب *، فیسبوک *، تامبلر *، بالاترین *

yahoopipesweb3

به pipes.yahoo.com رفته، Create a pipe را بزنید یا مستقیما به اینجا بروید. از بالا چپ صفحه از بخش sources آیتم fetch feed را بزنید یا آنرا گرفته به وسط صفحه بکشید. خوراک وبلاگها و سرویسهای دلخواه را وارد کنید. برای افزودن خوراکهای بیشتر URL+ را بزنید. دایره ی آبی رنگ پایین پنجره ی fetch feed را گرفته روی پنجره ی Pipe Output رها کنید تا دو پنجره از طریق لوله به هم متصل شوند. از بالای صفحه Save را فشرده، نامی برای لوله ی ایجاد شده وارد کرده، Save را بفشارید. Run Pipe را بزنید تا به صفحه ی لوله بروید. در صفحه‌ی باز شده از Get as RSS آدرسِ خوراک لوله‌ی ایجاد شده را کپی کنید. به خوراک پز رفته و آدرس خوراک لوله کشی شده را بپزید یا با خوراکی که قبلا پخته اید جایگزین کنید.

.
منبع: وب 3

.
مطالب مرتبط:

انتشار خودکار ورودیهای سرویسهای وب 2 در وبلاگ بعنوان مطلب
خوراک چیست و چگونه خوراک بخوریم؟
همه چیز در مورد تویترهای داغ و تاپ – از ساخت تا کاربرد
پیگیری لحظه به لحظه همه موضوعات مورد علاقه – 40 تویتر داغ و برتر
.

تقدیم:

پابرهنه ی بر خط (:سید منیری) بوکمارکهای ماگنولیا و عصرونه (:نوید کاشانی) بوکمارکهای خوشمزه را در خوراک وبلاگ منتشر میکنند، این مقاله را به این دو عزیز تقدیم میکنم.

.

وب 3، خواهرِ وب 3 و شمارندۀ وبلاگستان را از طریق خوراک، *، *، تویتر و فرندفید دنبال کنید.
.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

32 دیدگاه »

  1. خیلی جالب بود. طبق معمول لابد وقت خیلی زیادی برده نوشتن این مطلب.
    وب 3: لطف دارید طبق معمول

  2. مثل همیشه عالی و با حوصله نوشتی…
    وب 3: ممنون

  3. منیری said

    سلام. خیلی ممنون. من خوشمزه رو ترجیح می‌دم چون فایرفاکس براش افزونه داره و کار باهاش راحت‌تره اما به دلایل نامعلومی چند ماه می‌شه که به‌ش دسترسی ندارم برای همین از ماگنولیا استفاده می‌کنم. وبلاگ من دو تا فید داره؛ فید سبز و فید آبی. فید سبز بدون لینک‌هاست و فید آبی، مطالب به اضافه‌ی لینک‌ها، محض توضیح.
    باز هم ممنون از لطفت.

    وب 3: سلام، خواهش، لطف داری سید جان، ممنون از توضیح تون

  4. دوشیزه شین said

    خیلی ممنون.
    وب 3: خواهش

  5. مجید said

    من موندم! اسمایلی تعجب! اسم وبلاگت وب 3 و خودت هم هر مطلبی مینویسی مفهومی! و تنها … آی تی نویسی هاستی که میشناسم!
    وب 3: لطف دارید

  6. Arash said

    آقا شما کارت خیلی درسته . من که کلی چیز از اینجا یاد گرفتم ! مخصوصا این دکمه های اشتراکی رو به بلاگر اضافه کردم! (دارم از بلاگفا میرم بلاگر!)
    اما یه سوال داشتم. چه جوری میشه قالب های بلاگر رو ویرایش کرد؟ آیا این کار رو فقط با استفاده از کد های HTML و CSS میشه انجام داد؟ یعنی هیچ نرمافزاریکه بتونه با واسط گرافیکی این کارو بکنه وجود نداره؟(مثلا یه چیز تو مایه های Front Page یا Dreamweaver ؟) من 1000 تا سرچ نمودم اما جایی نتونستم جواب این سوالمو پیدا کنم. یه دنیا ممنون میشم اگه بهم بگی.
    ما به این دعوت شما لبیک گفتیم ! 🙂 همین جا اگه بنویسی واسم میام میخونم. بازم ممنون.

    وب 3:تشکر! لطفا مسائل مرتبط با هر مطالب رو زیر همان مطلب و مسائل غیر مرتبط رو اینجا مطرح کنید.
    خوش اومدی عزیز! خوش اومدی
    برای ویرایش قالبهای بلاگر این رو ببینید، در مورد بلاگر این مطلب را هم اگر ندیده اید ببینید.
    فعلا نرم افزاری با ویژگی های مذکور وجود نداره، اما گویا قرار هست این نرم افزار در نسخه های آتی خود قابلیت طراحی و ویرایش قالبهای بلاگر رو اضافه کنه

  7. سولیست said

    سلام
    من یه مشکلی برام پیش اومده. نمی‌دونم چرا فیدبرنر به‌جای تمام حروف فارسی، علامت سؤال (؟) نمایش میده. ممنون میشم اگه کمکم کنید.
    وب 3: مقاله ی «چرا خوراک سایتها و وبلاگها خراب میشود،چگونه خوراک خراب را درست کنیم؟» رو بخونید

  8. جواد محمدی said

    مطلب بسیار زیبایی بود
    تشکر به اندازه wwwهایی که تا حالا ثبت شده…

    : )

  9. aria said

    باسلام من 1مشکلی دارم وقتی این کارها را انجام می دهم تا صفحه پایپ درسته وخبرها را نشان می دهد اما وقتی روی Get as RSSمی زنم هیچ چیز را نشان نمی دهد ووقتی هم دراین قسمت نشان ندهد در feedburnerنشان نمی دهددر ضمن Get as RSSدر صفحه من در ردیف More options ودرون More optionsنیست لطف کنید راهنمایی فرمایید باتشکر

    • web3beta said

      سلام، بله، جای Get as RSS تغییر کرده ـ مطلب رو بروز کردم ـ اما نباید مشکلی باشه، مجددا بررسی کنید اگر مشکلی بود، آدرسِ پایپ و آدرسِ خوراکِ آنرا بگذارید تا بررسی کنم.

  10. aria said

    با سلام اگر امکاندارد مقداری در مورد یا هو پایپ وقسمتهای مختلفش توضیح دهید طریقه تبدیل فید خلاصه به کامل راتوضیح دهید چون در جستجو در اینترنت فقط به زبان انگلیسی در این زمینه مطلب دیدم مثال http://tutorialised.blogspot.com/2010/04/how-to-convert-rss-summary-to-rss-full.html
    باتشکر

    • web3beta said

      سلام، یاهو پایپ خیلی گسترده است. اما در مورد تبدیل فید خلاصه به کامل به همان روشی که در لینکِ مذکور توضیح داده شده است خوراک تابناک را تبدیل کرده‌م، میتوانید به اینجا رفته و آنرا کلون کنید و آدرس خوراک تابناک رو با خوراکِ سایت/وبلاگ مورد نظر جایگزین کرده، تگهای منحصر به فردِ آغاز و انتهای مطالبِ سایت مورد نظر رو یافته، در fetch page جایگزین کنید!

  11. aria said

    با سلام
    چند وقتی است که گوگل برای ایجاد اشتراک تاز ه شماره تلفن می خواهد وقتی شماره تلفن هم می دهیم پاسخ می دهد که سرویس ارسال smsدر ایران وجود ندارد واشتراک ایجاد نمی کند راهنمایی فرمایید باتشکر

    • web3beta said

      سلام
      وقتی دیگر مجددا تلاش کنید! گوگل دست کم برای ایران در برخی ساعات شماره تلفن نمیخواهد.

  12. aria said

    باسلام وتشکر مقداری در مورد «تگهای منحصر به فردِ آغاز و انتهای مطالبِ سایت مورد نظر رو یافته» توضیح دهید این تگها کجا قرار دارند وچگونه می توان برای سایتهایی که فید ندارند فید ساخت
    متشکرم

    • web3beta said

      سلام، در صفحه‌ی مطالبِ سایت مورد نظر راست کلیک کرده، View Page Source را بفشارید، کدهای آن صفحه را مشاهده خواهید کرد، تگهایی که مشاهده میکنید برخی تکرار شده اند و در چند جا به کار رفته اند، شما باید قبل و بعد از مطلب تگهایی را بیابید که تکرار نشده باشند. برای ساخت خوراک برای سایتهایی که خوراک ندارند از توضیحاتِ این مطلب کمک بگیرید!

  13. aria said

    اگر لطف کنید به فارسی ترجمه کنید سپاس گزار می شوم

    • web3beta said

      متاسفانه در حال حاضر فرصت این کار رو ندارم.

  14. aria said

    باسلام به طور مثال این تگها در aftabnews.irدر خبرانلاین یا ایلنا در کجا سورس هستند وچگونه در بقیه سایتها می توان انها رایافت متشکرم

    • web3beta said

      سلام، پایپهای آفتاب نیوز را اینجا، خبر آنلاین را اینجا و ایلنا را اینجا ببینید! البته نمایشِ متنِ اخبار آفتاب نیوز به دلیل استاندارد نبودن برخی موارد دارای مشکلاتی است.

  15. aria said

    با سلام وتشکر در مورد افتاب wizardrssاز این سایت پشتیبانی می کند اما در حد 5خبر در روز است

    • web3beta said

      سلام، با امکانات پایپ قابل مقایسه نیست اما سادگی‌ش مزیتی است.

  16. aria said

    باسلام و تشکرایا امکان دارد پایپ http://www.akharinnews.com وروزنامه ارمان وایسنا را هم لطف کنید با سپاس

    • web3beta said

      سلام، برای ایسنا از این تگها استفاده کنید، برای دیگر سایتها نیز با توجه به توضیحات و مثالها تگها را بیابید!

  17. aria said

    با سلام
    سایتی مانند سایت زیر نمی شناسید چون ظاهرن این سایت دیگر دراین زمینه فعالیت نمیکند
    سایت
    feedwhip از جهاتی با این سایتها
    تفاوت دارد:

    http://1pezeshk.com/archives/2006/03/post_204.html

    – این سایت از مکانیسم چک کردن
    feed استفاده نمی‌کند ، پس می‌شود
    آن را در مورد همه سایتها و وبلاگها ، حتی آنهایی که خروجی فید ندارند ، استفاده
    کرد.باتشکر

  18. aria said

    سلام باتشکر از راهنمایی های شما کد در مورد ایسنا امتحان کردم اما مثل تابناک نشد فقط عناوین را نشان می دهد

    • web3beta said

      سلام، آزمایش کردم، هیچ مشکلی مشاهده نشد، احتمالا تگها یا خوراک سایت رو اشتباه وارد میکنید.

  19. aria said

    با سلام این هم تگهای ایسنا

    انتهاي پيام
    باعرض معذرت می توانی تگهای aftab.ir,lemonpress.ir را پیداکنی
    متشکرم

    • web3beta said

      سلام، تگها در کامنتهای وردپرس حذف میشن اما تگهایی که گذاشته بودم درست بود.
      خودتون تلاش کنید اگر نکته‌ی مبهمی هست بپرسید توضیح بدم.

  20. aria said

    با سلام مشکل افتاب نیوز را حل کردم تقدیم به دوست عزیزم
    http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?_id=3225f4bbf69f8281abc843a1927b061f&_render=rss
    کافی است ادرس را در گوگل ریدر قرار دهید

    • web3beta said

      سلام، تشکر، اگه ممکنه سورسش رو به اشتراک بگذارید!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه