معرفیِ سایتِ شمارشگرهای وبلاگستان: خوراک شمار و تویتر شمار


در مقاله ی «چرا آمار وبلاگ مهم است ـ 30 دلیل و کاربردِ پیگیری آمار وبلاگ» برخی از دلایل اهمیت آمار را بر شمردم. در همین راستا چندی پیش، پیشنهادهایی در رابطه با پروژه های آماری داشتم، که گویا یکی از آنها عملی شد. دوست داشتم کمانگیر عزیز که شروع کننده ی پروژه های آماری وبلاگستان و به نوعی متولی آن به حساب می آید خود این گونه طرح ها را عملی کند. اما برغم میل باطنی ام، به جهت پاره ای اشکالات و نواقص در برخی از آمارها و نیز مزایای پروژه ای که در سر میپروراندم، تصمیم به ارائه ی «شمارشگرهایِ وبلاگستان» گرفتم. این مقاله «شمارشگرهایِ وبلاگستان» را معرفی میکند و مزایای آنرا بر میشمرد. در جدولِ زیر نمونه ی برخی از آمارهای ارائه شده در «شمارشگرهایِ وبلاگستان» را مشاهده میکنید. به «شمارشگرهایِ وبلاگستان» بروید و شمارشگرها، اطلاعات و آمارهای وبلاگستان فارسی را مشاهده کنید.

. Blog name Blog url Feedcounter Twittercounter Friendfeed Gmail
رتبه نام وبلاگ آدرس وبلاگ خوراک شمار تویتر شمار فرندفید جیمیل
1 یک پزشک 1pezeshk.com TwitterCounter for @alireza1356 alireza1356 alirezamajidi
2 عصرونه asroone.net TwitterCounter for @asroone kashani .
3 آپدیت بلاگ updateblog.net TwitterCounter for @rezamgh rezamgh .
4 وب2.مزیدی mhmazidi2.wordpress TwitterCounter for @mhmazidi mhmazidi mhmazidi
6 آی.تی.لاین itline.blogspot.com TwitterCounter for @itline itline .
5 شاهوار shahvar.net TwitterCounter for @shahvar shahvar .
7 پیکوفسکی peakovsky.com . . .
8 زنگوله zangoole.com TwitterCounter for @zangoole zangoole babak.mn
9 . cgpersia.com TwitterCounter for @moryabdi moryabdi .
10 کمانگیر persian.kamangir.net TwitterCounter for @kamangir .kamangir .
. . . . . . .
* وب 3 web3b.wordpress TwitterCounter for @web3beta web3beta web3beta

.

مقایسه ی «شمارشگرهای وبلاگستان» با «خوراک شمار کمانگیر»:

1- تقدم و برتری:
خوراک شمار: مسلما در مجموع برتری و فضل با کمانگیر عزیز است که پروژه های آماری وبلاگستان را شروع کرده است.
شمارشگرهای وبلاگستان: نواقص و اشکالات خوراک شمار کمانگیر در نظر گرفته شده و تلاش شده تا شمارشگرهایِ وبلاگستان فاقد هر گونه اشکالی باشد.

2- آمارها و اطلاعات بیشتر:
خوراک شمار: تنها تعداد مشترکین خوراک را گزارش میدهد و فاقد تویترشمار و دیگر اطلاعات آماری میباشد.
شمارشگرهای وبلاگستان: علاوه بر خوراک شمار، تویتر شمار نیز ارائه شده است، ضمنا شمارشگرها و آمارهای دیگر نیز به تدریج افزوده خواهند شد.

3- سرعت بروز رسانی:
خوراک شمار:  استاتیک است و حدودا هر هفت روز یک بار بروز رسانی میشود. برای اطلاع از آمار جدید باید دست کم یک هفته صبر کرد.
شمارشگرهای وبلاگستان: کاملا بروز بوده و به محض تغییر در اطلاعات آماری، آمار جدید گزارش میشوند.

4- رتبه ی وبلاگها:
خوراک شمار: برخی خوراکها به اشتباه تکرار شده اند که باعث دقیق نبودن آمارها شده است. تفاوت رتبه ی واقعی با رتبه ی ارائه شده توسط خوراک شمار در برخی موارد به حدود پانزده رتبه میرسد.
شمارشگرهای وبلاگستان: فاقد تکرار و اشتباه در آدرس و خوراک وبلاگها میباشد، بنابراین رتبه ی واقعی وبلاگها ارائه میشود.

5- پیوندِ اطلاعات آماری:
خوراک شمار: اطلاعات آماری در خوراک شمار و دیگر پروژه های آماری کمانگیر منفصل از هم بوده و با دانستن برخی از آنها نمیتوان به اطلاعات دیگر دست یافت. در خوراک شمار تنها آدرس وبلاگ ارائه میشود، آدرس خوراک نیز به سختی قابل دست یابی است.
شمارشگرهای وبلاگستان: همه ی اطلاعات به یکدیگر پیوند خورده اند و با دانستن تنها یکی از اطلاعات میتوان به بسیاری اطلاعات دیگر نیز دست یافت. بعنوان مثال فقط با دانستن تویتر یا نام وبلاگ، میتوان به 8 نوع داده ی دیگر نیز دست یافت.

6- تجمیع اطلاعاتِ آماری:
خوراک شمار:  اطلاعات آماری در خوراک شمار و دیگر پروژه ها متفرق شده اند و برای دستیابی به هر یک از آمارها و اطلاعات باید به صفحه ی خاصی مراجعه کرد.
شمارشگرهای وبلاگستان: همه ی اطلاعات آماری متمرکز شده و در یک صفحه قابل دستیابی میباشند.

7- آمارهای مطمئن و صحیح:
خوراک شمار: در یکی از مراحل از ocr برای جمع آوری آمار استفاده میکند و آنچنانکه کمانگیر احتمال داده است ممکن است منجر به اشتباه در نتایج آماری گردد.
شمارشگرهای وبلاگستان:  آمارها را بدون هیچ واسطه ای مستقیما از منابع آماری میگیرد، بنابراین آمارها مطمئن بوده و احتمال خطا در آمارها نمیرود.

8– بروز رسانی خودکار:
خوراک شمار: خوراک شمار کمانگیر حدودا هفته ای  یکبار توسط کمانگیر بروز میشود.
شمارشگرهای وبلاگستان: کاملا خودکار و بدون دخالت عوامل انسانی بروز میشود، بنابراین احتمال خطا در گزارش ها نزدیک به صفر است. البته به خاطر صعود و سقوط ها حد اقل هر یک ماه یکبار داده ها مرتب میشوند.

9- جستجو:
خوراک شمار: جستجو تنها از طریق آدرس وبلاگ امکان پذیر است.
شمارشگرهای وبلاگستان: تا این لحظه جستجو از طریق 7 پارامتر امکان پذیر است. برای جستجو، جستجو کننده ی مرورگرهای فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر کافی بوده و به سرعت نتایج مورد نظر را ارائه میدهد. کافی است ctrl+f را بفشارید، پارامتر مورد نظر خود را وارد کنید و اینتر را بفشارید.

10- نظم و فایده:
خوراک شمار: در خوراک شمار شاهد خوراک هایی با 1 مشترک هستیم. به نظر میرسد قرار دادن وبلاگهایی با کمتر از 40 مشترک جز ایجاد شلوغی، فایده ی دیگری در برندارد.
شمارشگرهای وبلاگستان: خوراکهای با کمتر از حدود 40 مشترک در لیست قرار نگرفته اند. لذا آمار ارائه شده مرتب، بدور از شلوغی و فاقد آمارهای کم فایده میباشد.

11- بهبود و تکامل:
خورک شمار: از بدو ایجاد شاهد تحول عمده ای نبوده است.
شمارشگرهای وبلاگستان: شمارشگرهای آماری هر چند در اولین نسخه ی خود قدرتمندانه و جامع وارد شده است، اما در حال توسعه، تکامل و بهبود خواهد بود و اطلاعات بیشتری به آن افزوده خواهد شد.

.

اطلاعات خود را برای شمارشگرهای وبلاگستان قابل ارائه کنید:

1- عضویت در فرندفید و تویتر:
اگر هنوز در فرندفید یا تویتر حساب ندارید، برای ایجاد حساب در فرندفید به اینجا و برای ایجاد حساب در تویتر به اینجا بروید.

2- خوراک شمار:
به feedburner.com بروید، وارد حساب خود شوید، روی نام خوراک کلیک کرده، به Publicize>FeedCount بروید و دکمه ی Active را بفشارید.

3- تویتر شمار:
به twittercounter.com بروید، نام کاربری تویتر تان را در فیلدی که قبل از Show stats قرار دارد وارد کرده و دکمه ی Show stats را بفشارید.

4- اشتراکِ وب 3 در فرندفید:
جهت سهولتِ بررسی و جمع آوری اطلاعات آماری، همه ی حسابهای خود را در فرندفید وارد کرده، سپس وب 3 را در فرندفید دنبال کنید.

.

ارسال مشخصات جهت تکمیل و توسعه ی «شمارشگرهای وبلاگستان»:
اطلاعاتِ حدود هزار نفر از اعضای وبلاگستان از طریق فرندفید و وبلاگهایشان استخراج شده است. اما برای تکمیل طرح و همچنین جهت پروژه های دیگر نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیقتری میباشد. چنانچه از اعضای وبلاگستانِ فارسی هستید، لطفا به این صفحه بروید و اطلاعات در خواست شده را ارسال کنید. اطلاعات شما برای توسعه و تکمیل «شمارشگرهایِ وبلاگستان» و همچنین پروژه های آماری دیگر استفاده خواهد شد. ضمنا برای سهولت کار وب 3 را در فرندفید دنبال کنید، تا حسابهای شما دقیقتر مورد بررسی قرار گیرد.

.

چند نکته ی مهم:

1- فیدبرنر هر روز یک بار اطلاعات خود را بروز میکند که به محض بروز رسانی «شمارشگرهای وبلاگستان» آمارها را با تغییرات جدید نمایش میدهد. ظاهرا زمان خاصی برای بروز رسانی از سوی خوراک پز اعلام نشده است اما تجربیات وب 3 نشان میدهد که این زمان معمولا بین ساعت های 15 تا 18 به وقت ایران میباشد

2- تویتر شمار هر روز یک بار در ساعات نیمه شب به وقت آمستردام بروز رسانی تویتر شمار ها را آغاز میکند و چند ساعتی طول میکشد تا آمار همه ی تویترها بروز رسانی شود.

3- خوراک پز گاهی در ارائه آمارها خطا میکند، این اتفاق معمولا هفته ای یکبار رخ میدهد. خطا به این گونه است که شمار مشترکین خوراک را حدود 15 درصد کمتر از تعداد واقعی گزارش میدهد. البته این خطا برای همه ی خوراکها و به یک میزان میباشد، بنابراین در رتبه ی آنها تاثیر چندانی نخواهد داشت.

4- تویتر شمار با برخی از تویترها مشکل دارد و شمار فالو کنندگان آنها را در ویجت خود ارائه نمیدهد، این اشکال را به تویتر شمار گزارش دادم، 5 نفر پیش از من نیز چنین خطایی را گزارش داده اند. همچنان منتظر رفع اشکال و پاسخ تویتر شمار هستم.

5- اطلاعات آماری بصورت خودکار، بسرعت و بدون دخالت عوامل انسانی ارائه میشوند. اما از آنجا که گاه شاهد ترقی و تنزل وبلاگها هستیم، هر ماه یکبار داده ها مرتب میشوند. ضمنا جهتِ مقایسه ی سوابق، هر ماه یکبار گزارش آماری نیز ارائه خواهد شد.

6- بخاطر ترقی و تنزلِ رتبه ی وبلاگها، داده ها هر ماه یک بار مرتب خواهند شد. قبل از مرتب سازی ماهانه ی داده ها با توجه به شمارشگر های وبلاگهایی که کمی بالاتر و کمی پایین تر از وبلاگ مورد نظر قرار دارند به آسانی میتوانید رتبه ی وبلاگ مورد نظر را محاسبه کنید.

7- در این صفحه تعدادِ مشترکین فرندفید تان بهمراه مشخصاتِ شان را ببینید. در این صفحه تعداد کسانی که در فرندفید مشترک شده اید را بهمراه مشخصاتِ شان مشاهده کنید. در این صفحه نیز اعضای فرندفید فارسی که مشترک نشده اید را ببینید و مشترک شوید. در این صفحه آمارها و چارت های فعالیت های خود و دوستان تان در فرندفید را مشاهده کنید.

8- با کلیک بر روی هر یک از تویتر شمارها در شمارشگرهای وبلاگستان، به صفحه ای خواهید رفت که آمارِ یک هفته ی اخیر آن تویتر را ارائه میدهد.

9- صفحاتِ درباره، پرسش و ارتباط، ارسال مشخصات، مرا هم اضافه کن، نظرات، پیشنهاد کنید و گزارش خطاها هر یک به منظور خاصی ایجاد شده اند که نام آنها گویای کارکرد آنها میباشد. ضمنا در هر یک از این صفحات توضیحاتی در مورد کارکرد آن صفحه نیز ارائه شده است.

10- تویتر Hot_blog جدید ترین عناوینِ همه ی وبلاگهای «شمارشگرهای وبلاگستان» را تویت میکند. با دنبال کردن Hot_blog جدید ترین مطالبِ برترین وبلاگهای وبلاگستان را به سرعت دنبال کنید. در مقاله ی «پیگیری لحظه به لحظه همه موضوعات مورد علاقه – 40 تویتر داغ و برتر» نیز 40 تویتر داغ و برتر معرفی شده اند.

.

تقدیم:
این مطلب را بدلیل زحمات فراوان کمانگیر عزیز در تهیه ی آمارهای وبلاگستان به ایشان تقدیم میکنم.

مطالب مرتبط:
شمارشگرهایِ وبلاگستان: خوراک شمار و تویتر شمار
چرا آمار وبلاگ مهم است ـ 30 دلیل و کاربردِ پیگیری آمار وبلاگ

.

وب 3 را از طریق خوراک، فرندفید و تویتر دنبال کنید، تا در جریان آخرین اخبار مربوط به «شمارشگرهای وبلاگستان» قرار بگیرید.

منبع: وب 3

.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

14 دیدگاه »

  1. […] تکامل و بهبود میباشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله ی «معرفیِ سایتِ شمارشگرهای وبلاگستان: خوراک شمار و تویتر …» را […]

  2. بابک said

    مثل همیشه عالی بود.
    راستی جیمیل من: Babak.mn
    فعلآ از ارائه سایر اطلاعات خودداری می‌کنم :دی

    وب 3: مثل همیشه لطف داری بابک جان، اما اگر لطف کنید و همه ی اطلاعات خواسته شده رو از طریق صفحه ی مربوطه ارسال کنید. در روزهای آتی از آماری که توسط آنها استخراج خواهد شد شگفت زده خواهی شد. تشکر و ممنون

  3. یک سوال!
    برای اینکه لیست به ترتیب تعداد ریدرها، سورت بشن، چیکار کردید؟! این کار رو دستی انجام میدید؟!
    مرسی…

    وب 3: بله، همین طوره، ظاهرا راه بهتر و ساده تری وجود نداره.

  4. Hashem said

    این که ایمیل های این دوستان را لینک مستقیم کرده اید، انصاف نیست.
    سیل اسپم ها به سوی‌شان جاری شده احتمالا.

    وب 3: برای من که در لیست هستم هنوز چنین اتفاقی نیفتاده. اما تشکر از تذکرتون، اگر مشکلی که تذکر دادید مشاهده شد، راه حل هایی هست که مشکل را از آن طرق بر طرف خواهم کرد.

  5. دست شما درد نکنه عزیز. 🙂

    وب 3: خواهش! معذرت از اینکه پا تو کفش تون کردم.

  6. مثل همیشه راهکارهایی بسیار مفید ارائه دادید .

    وب 3: مثل همیشه لطف دارید. تشکر و ممنون!

  7. gavras said

    چگونه می شود لینک های یک صفحه را جستجو کرد مثلا در همین صفحه چندین لینک وجود دارد که بعضا با text anchor مشخص هستند ولی خود لینک پنهان است و با page info میتوان آنها را دید، مثلا من میخواهم بدانم آیا در این صفحه لینک http://counters.wordpress.com/وجود دارد یا خیر؟ تقریبا هیچ راهی به جز مراجعه به page info>linksوجود ندارد! حالا اگر لینک ها زیاد باشد page info کار بسیار وقت‌گیری خواهد بود. اگر ممکن است راهی برای جستجوی لینک های یک صفحه بیابید به ما هم بگویید که ثواب عظیم دارد! ترجیحا اگر راه حلش با google باشد که چه بهتر!

    وب 3: پرسش شما با این مطلب ارتباطی ندارد، لطف کنید پرسش خود را در صفحه ی پرسش و ارتباط که لینکِ آن زیر آیکن متحرک خوراک قرار دارد تکرار کنید، در اولین فرصت ممکن پاسخ خواهم داد. این کامنت بزودی حذف خواهد شد. تشکر و ممنون

  8. Reza said

    بابا خانم دكتر دمت گرم. واقعآ هر مطلبت ارزش يك جواهر رو داره .موفق باشي.من به شخصه مي تونم بگم كه بيشترين استفاده از اينترنت را در وبلاگ شما داشتم چون هر مشكلي كه داشتم و عنوان كردم شما توضيحات كامل و جامعي را در وبلاگتان بيان كرده ايد و مشكل من رفع شد.من هم ين الان در اين پروژه‌ي شما شركت كردم

    وب 3: لطف دارید، تشکر که مشخصات تون رو ارسال کردید.

  9. websaz said

    مفید بود . موفق باشید

    وب 3: لطف دارید، ممنون

  10. با قراردادن لینک مستقیم ای‌میل‌ها باعث افزایش اسپم افراد می‌شوید. لطفا ای‌میل‌ها را حذف کنید.

    وب 3: هر چند با نظر شما موافق نیستم، اما به احترام شما و برخی دوستان دیگر، فعلا لینک ایمیل ها را از «شمارشگرهای وبلاگستان» حذف کرده ام.

  11. علي رضايي said

    سلام عزيز
    افزونه ی wjbutton با فاير فاكس 3.0.1 سازگار نمي باشد، ولي من آن را ساز گار كردم

    وب 3: سلام، تشکر، افزونه را اصلاح کردم و تا هنگام ارائه ی نسخه ی 5 فایرفاکس دوستان مشکلی نخواهند داشت، زیرا افزونه را با نسخه ی 4 (که هنوز ارائه نشده) سازگار کردم. تشکر و ممنون

  12. نبی said

    سلام ،
    خوب هستی؟
    یه نگاه کلی به مطالب انداختم، مشخصه که پرمحتواست… حتماً سر فرصت تک تکشون رو مطالعه میکنم.
    دستت درد نکنه و موفق باشی 😉 چاکریم

    وب 3: سلام، ممنون، لطف داری. تشکر

  13. Great site, Thanks! Dave.

    وب 3: Thanks!

  14. سلام راستش يكبار به صورت سطحي مطلب را خواندم خيلي چيزي دستگيرم نشد اما با اين حال چون فكر مي كنم برايم مفيد است مجددا مي خوانم و الان هم اقدام مي كنم تا درليست قرار بگيرم . بهر صورت از شما سپاسگزارم
    وب 3: خواهش

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه