معرفی مهمترین و ضروریترین سایتهای بوکمارک اشتراکی


سایتهای بوکمارک اشتراکی (یا نشانک گذاری دسته جمعی) بسیار متعدد و متنوع هستند و امکان قرار دادن مستقیم همه آنها در وبلاگ وجود ندارد، پس باید مهمترین و ضروریترین آنها را شناخت و از آنها بهره برد. دکمه های اددیس، شیردیس و مانند آنها به یک شبه استاندارد در سایتهای انگلیسی تبدیل شده اند که مزایای فراوانی دارند. در استاندارد پیشنهادی وب 3 نیز دکمه اددیس با تنظیمات خاص و در کنار دکمه های دیگر قرار دارد اما اکتفا به دکمه اددیس در وب فارسی مناسب نیست، زیرا بوکمارک های فارسی مانند بالاترین و دنباله را ندارد علاوه بر اینکه بعضی از مهمترین بوکمارکها در این دکمه برای ایران فیـ.لتر هستند، ضمنا یک کلیک به مراحل کار اضافه میشود، هر چند میتوان این دکمه را تنظیم کرد و در منوی بازشونده آن دکمه های مورد نظر را قرار داد اما کاربر تا قبل از بردن موس بر روی این دکمه، بوکمارکها را نمیبیند در حالی که در معرض دید بودنِ مهمترین دکمه های بوکمارک اشتراکی باعث ترغیب کاربر برای بوکمارک مطالب میشود.
در اینجا سایتهایی که در استاندارد پیشنهادی وب 3 برای دکمه های بوکمارک اشتراکی و در کدهای web3 persian social bookmark v1b قرار داشتند را مختصرا معرفی میکنم و برخی از امکانات ویژه هر یک را بیان میکنم.

1- بالاترین: از قدیمی ترین سایتهای بوکمارک اشتراکی فارسی زبان میباشد که جایگاه خاصی در وبلاگستان فارسی دارد. این سایت همچون سایت دیگ عمل میکند. از آنجا که این سایت و رقبایش بیشتر ویژه ایران و زبان فارسی هستند، مطالب وبلاگستان فارسی در این سایتها شانش بیشتری برای مطرح شدن دارند، زیرا برای ارتقاء در محدوده کوچکتری (نسبت به دیگ و …) رقابت میکنند.

2- دنباله: نمونه دیگر فارسی سایت دیگ و رقیب بالاترین میباشد.

3- مهندس: سایتی شبیه بالاترین و دنباله که با هدفِ به اشتراک گذاردن مطالب علمی فارسی تاسیس شده است.

4- خوشمزه: یکی از محبوبترین سایتهای بوکمارک اشتراکی و فیوریت (علاقه مندی) شخصی به شمار میرود. توسط خوشمزه میتوان لینک صفحات مختلف را ذخیره کرد و توسط حساب خوشمزه از هر رایانه ای به علاقه مندی های شخصی و لینکهایی ذخیره شده خود دسترسی داشت. با دکمه ارسال به خوشمزه میتوان مطالب وبلاگها را به خوشمزه ارسال کرد.

5- دیگ: یکی از محبوبترین سایتهای اشتراکی است. در دیگ همه چیز اعم از خبر، ویدیو، عکس و پادکست به عموم عرضه میشود. وقتی چیزی به دیگ ارسال میشود، بقیه آنرا میبینند و اگر آنرا دوست داشته باشند به آن امتیاز میدهند. با دکمه دیگ میتوان مطالب را به دیگ ارسال کرد.

6- استامبل: سایتی است که به شما اجازه میدهد تا مطالب را نشانه بگذارید و مرور کنید. با استامبل شما میتوانید موضوعات مورد علاقه خود را مشخص کنید و مطالب جدید مرتبط با موضوعات مورد علاقه خود را توسط آن بیابید و مرور کنید. این سایت دارای یکی از قدرتمندترین تولبارها نیز میباشد. با دکمه استامبل میتوان مطالب وبلاگها را به استامبل ارسال کرد.

7- فرل: از قدیمی ترین سایتهای بوکمارک اشتراکی است. از ویژگیهای فرل این است که نسخه ای از لینک بوکمارک شده را ذخیره میکند که بعدا قابل استناد خواهد بود. با دکمه فرل میتوان مطالب وبلاگها را به فرل ارسال کرد.

8- فرندفید: سرویسی که حسابها و اشتراکات گوناگون را در یک جا مجتمع میکند. فعالیتهای آنلاین و مضامین آنها از سرویسهای مختلف وارد فرندفید میشوند. در خود فرندفید نیز امکان درج مستقیم مطلب وجود دارد. با دکمه فرندفید میتوان مطالب وبلاگها را به فرندفید ارسال کرد.

9- تویتر: از قویترین و محبوبترین سرویسهای موسوم به میکروبلاگینگ میباشد. با دکمه تویت دیس میتوان مطالب وبلاگها را با عناوین و امکانات متنوع به تویتر ارسال کرد.

10- فیسبوک: یک دایرکتوری آنلاین است که افراد را از شبکه های اجتماعی بویژه دانشگاهی به هم مرتبط میکند. با دکمه فیسبوک میتوان مطالب وبلاگها را به فیسبوک ارسال کرد و آنها را با دوستان در فیسبوک به اشتراک گذارد.

11- گوگل ریدر: سرویس خوراک خوان محبوب گوگل میباشد، در گوگل ریدر فقط امکان به اشتراک گذاشتن از خوراکهایی که در گوگل ریدر آبونه هستید وجود داشت اما گوگل اخیرا امکان به اشتراک گذاشتن مطالب دیگر را نیز فراهم کرده است. با دکمه گوگل ریدر میتوان مطالب وبلاگها را به گوگل ریدر ارسال کرد.

12- اددیس: یک سایت مدیریت بوکمارک برای صاحبان سایت و وبلاگ است، addthis.com این امکان را به وبلاگها میدهد تا با افزودن دکمه ی آن، امکان بوکمارک در بیش از 40 بوکمارک اشتراکی را به وبلاگ خود بیفزایند. با ایجاد یک حساب در این سایت میتوانید بر این دکمه ها مدیریت کرده و آمارهایی را که برای شما تهیه میکند در اختیار داشته باشید.

مطالب مرتبط:
بوکمارک اشتراکی چیست؟ – تاریخچه بوکمارک اشتراکی
بررسی دکمه های بوکمارک اشتراکی در وبلاگهای فارسی
دکمه های بوکمارک اشتراکی برای بلاگر، وردپرس دات اورگ و وردپرس دات کام

منبع: وب 3

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

10 دیدگاه »

  1. […] مرتبط: بوکمارک اشتراکی چیست؟ – تاریخچه بوکمارک اشتراکی معرفی مهمترین و ضروریترین سایتهای بوکمارک اشتراکی بررسی دکمه های بوکمارک اشتراکی در وبلاگهای […]

  2. […] مرتبط: معرفی مهمترین و ضروریترین سایتهای بوکمارک اشتراکی بررسی دکمه های بوکمارک اشتراکی در وبلاگهای فارسی دکمه […]

  3. Hamid said

    فکر کنم oyax.com قدیمی ترین سایت اشتراکی ایرانی باشه که هم امکانات فارسی داشت و هم انگلیسی

    وب 3: بله حق با شماست، اما ظاهرا بالاترین قدیمی ترین سایت بوکمارک فارسی دیگ مانند است. فکر میکنم این درست تر باشه؛ بالاترین: از قدیمی ترین سایتهای بوکمارک اشتراکی فارسی زبان میباشد که جایگاه خاصی در وبلاگستان فارسی دارد. این سایت همچون سایت دیگ عمل میکند …

  4. oyax هم هست که ایرانی هم هست دوست من .
    http://www.oyax.com

    وب 3: بله حق با شماست، اما ظاهرا بالاترین قدیمی ترین سایت بوکمارک اشتراکی فارسی دیگ مانند است. فکر میکنم این درست تر باشه؛ بالاترین: از قدیمی ترین سایتهای بوکمارک اشتراکی فارسی زبان میباشد که جایگاه خاصی در وبلاگستان فارسی دارد. این سایت همچون سایت دیگ عمل میکند …

  5. Saeid said

    سلام، بد نیست قبل از اینکه چیزی بنویسید خوب تحقیق کنید. ۲ سال قبل از بالاترین باشه، سایت اویکس که یه بوکمارک اشتراکی فعالیت می کرد. (۲ سال یا بیشتر) پس لطفا مطلبتون رو ویرایش کنید ‹1- بالاترین: قدیمی ترین سایت بوکمارک اشتراکی فارسی زبان نمی باشد
    اویکس خیلی قدیمیتر از این حرف هاست.
    لینک زیر رو ببینید:http://www.oyax.com/?page_no=6167 به تاریخ لینک ها دقت کنید. ۱۳۸۴

    وب 3: عکیک سلام، بله حق با شماست، اما ظاهرا بالاترین قدیمی ترین سایت بوکمارک اشتراکی فارسی دیگ مانند است. فکر میکنم این درست تر باشه؛ بالاترین: از قدیمی ترین سایتهای بوکمارک اشتراکی فارسی زبان میباشد که جایگاه خاصی در وبلاگستان فارسی دارد. این سایت همچون سایت دیگ عمل میکند … ، شما هم اگر لطف کنید هنگام نظر دادن کمی دقت کنید کمتر غلط املایی خواهید داشت، کلی نظرتون رو از نظر املایی اصلاح کردم (جدی نگیر! از نظرتون ممنون)

  6. […] اینجا رو هم ببینید: معرفی مهمترین و ضروریترین سایتهای بوکمارک اشتراکی …

    وب 3: باز هم تشکر!

  7. بله اویاکس خیلی قدیمی تر از بالاترین است
    لطفا اصلاح کنید

    وب 3: من ننوشته ام که بالاترین قدیمی ترین سایت بوکمارک اشتراکی است، دقت کنید، نوشته ام؛ «بالاترین: از قدیمی ترین سایتهای بوکمارک اشتراکی فارسی زبان میباشد که جایگاه خاصی در وبلاگستان فارسی دارد. این سایت همچون سایت دیگ عمل میکند…»

  8. 401 said

    مختصر ومفيده خوبه

  9. عالی بود

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه