بوکمارک اشتراکی چیست؟ – تاریخچه بوکمارک اشتراکی


بوکمارک اشتراکی:
بوکمارک اشتراکی (یا نشانک گذاری دسته جمعی) عبارت است از روشی که کاربران اینترنت برای ذخیره، سازماندهی، جستجو و مدیریت بوکمارکها به کمک منابع داده به کار میبرند. در یک سیستم بوکمارک اشتراکی، کاربران لینک صفحات وبی را که میخواهند به یاد آورند یا/و به اشتراک بگذارند، ذخیره میکنند.
این بوکمارکها معمولا عمومی هستند. میتوان بوکمارکها را شخصی نگهداشت یا با افراد یا گروه های خاصی به اشتراک گذاشت. یا تنها در شبکه های معینی به اشتراک گذاشت. معمولا این بوکمارکها را بر اساس تاریخ، دسته بندی، برچسب یا توسط موتورهای جستجو میتوان یافت.

تاریخچه بوکمارک اشتراکی:
ایده ی اشتراک آنلاین بوکمارکها به آپریل 1996 برمیگردد، با آغاز itList ، خصیصه هایی که شامل بوکمارکهای عمومی و خصوصی میشد. در طول سه سال بعد سرویسهای بوکمارک آنلاین رقابتی شدند. با جسارتی که کمپانی هایی چون Backflip از خود نشان دادند HotLinks ،ClickMarks Clip2 ،Blink و دیگران نیز وارد بازار شدند. آنها پوشه ها را برای ساماندهی بوکمارکها تدارک دیدند و سرویسهایی برای مرتب کردن خودکار بوکمارکها درون پوشه ها ایجاد کردند. Blink دکمه هایی را برای ذخیره ی بوکمارکها درون مرورگر تعبیه کرد. Backflip به کاربران این امکان را داد که بوکمارکهایشان را به دیگران ایمیل کنند. و دکمه «Backflip this page» را روی وبسایتهای شریک به نمایش گذاشت. نبود مدل قابل دوام برای کسب پول باعث شد که نسل اول کمپانی های بوکمارک اشتراکی از dot-com bubble (:انفجار حباب دات کام) شکست بخورند. Backflip با اظهار «مشکل اقتصادی در ابتدای قرن بیست و یکم» پرونده اش بسته شد. بنیانگذار Blink در سال 2005 گفت: «من فکر نمیکنم که «خیلی نزدیک بودیم» یا اینکه وقتی که حباب منفجر میشد ما نابود میشدیم. من معتقدم همه چیز به برنامه ریزی محصول برمیگردد و به مقدار کمی تفاوت روشها»
اواخر سال 2003 del.icio.us پیشگام برچسب گذاری شد و نوعی بوکمارک اشتراکی را ابداع کرد. در 2004 که خوشمزه در حال سربرآوردن بود. Furl و Simpy در امتداد Citeulike و Connotea (که گاهی از آنها به سرویس های استشهاد اشتراکی تعبیر میشود) و Stumbleupon در زمینه سیستمهای پیشنهاد دهنده فعال بودند. در سال 2006 Blue Dot، Ma.gnolia و Diigo وارد میدان شدند. در سال 2007 IBM Lotus Connections یک سرویس بوکارک اشتراکی با جهتگیری تجاری و اقتصادی را شامل میشد. سایتهایی مانند reddit ،Digg و Newsvine سیستم مشابهی برای ساماندهی اشتراکی اخبار عرضه کردند.

مرتبط از ویکی پدیا انگلیسی:
Bookmark manager
Collaborative tagging
List of social bookmarking sites
List of social software
Semantic Web
Social networking
Social software

مطالب مرتبط:
معرفی مهمترین و ضروریترین سایتهای بوکمارک اشتراکی
بررسی دکمه های بوکمارک اشتراکی در وبلاگهای فارسی
دکمه های بوکمارک اشتراکی برای بلاگر، وردپرس دات اورگ و وردپرس دات کام

منبع: ویکی پدیا
مترجم: وب 3

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

4 دیدگاه »

  1. […] bookmarking, Web2, article, بوکمارک اشتراکی, تالیف, وب 2 سایتهای بوکمارک اشتراکی (یا نشانک گذاری دسته جمعی) بسیار متعدد و متنوع هستند و […]

  2. […] مرتبط: بوکمارک اشتراکی چیست؟ – تاریخچه بوکمارک اشتراکی معرفی مهمترین و ضروریترین سایتهای بوکمارک اشتراکی […]

  3. […] وب, بوکمارک اشتراکی, تالیف, وب2, وبلاگنویسی بوکمارک اشتراکی از لوازم وب 2 است و راهی است که به وب 3 منتهی خواهد شد. […]

  4. salar said

    اجازه ی استفاده از لوگوی آر اس اس و بالاترین را میخواستم، لطفا کامنت بگذارید!

    وب 3: میتونید استفاده کنید، اما در آیکن خوراک ـ هم آیکن بزرگ و هم کوچک ـ نام «وب 3» درج شده است. تشکر و ممنون از احترام تون به کپی رایت و اینکه اجازه گرفتید.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه